14 marca Departament Obrony USA zamówił, pierwszą, małoseryjną partię najnowszych, okrętowych radarów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych AN/SPY-6(V)1. Warte 402 658 015 USD (1,53 mld zł) zamówienie ma zrealizować koncern Raytheon. Kontrakt w ramach programu Air and Missile Defense Radar (AMDR) dotyczy produkcji trzech radarów dla niszczycieli rakietowych typu Arleigh Burke Flight III, które pozostają w budowie.

Radary obrony powietrznej AN/SPY-6(V)1 zostaną zainstalowane na pokładach niszczycieli rakietowych typu Arleigh Burke Flight III. Pierwszym z nich będzie USS Jack H. Lucas, który wejdzie do służby w 2023

Radary obrony powietrznej AN/SPY-6(V)1 zostaną zainstalowane na pokładach niszczycieli rakietowych typu Arleigh Burke Flight III. Pierwszym z nich będzie USS Jack H. Lucas, który wejdzie do służby w 2023

Zleceniodawcą prac jest Dowództwo Systemów Morskich (NAVSEA). Zostaną one przeprowadzone w Marlborough w stanie Massachusetts z terminem dostaw do marca 2023. Jak dotąd Departament Obrony planuje budowę lub doposażenie 13 jednostek typu Arleigh Burke Flight III. Wcześniej, 20 grudnia Raytheon otrzymał 114 mln USD (433,4 mln zł) na prace związane z integracją i wsparciem produkcji. Fazę testową prototypu zakończono 19 stycznia 2019. Pierwszym okrętem, na którym zostanie zainstalowany radar, będzie przyszły USS Jack H. Lucas (DDG-125), który ma wejść do służby w 2023, jednak instalacja zakończy się w 2020 (Następcy Arleigh Burke i Ticonderoga, 2018-09-02).

Dotychczasowe testy próby, że w porównaniu z radarami AN/SPY-1 systemu walki Aegis, AN/SPY-6(V)1 potrafi wykrywać obiekty o dwukrotnie mniejszej powierzchni odbicia w dwukrotnie większej odległości / Grafika i zdjęcie: Raytheon

Dotychczasowe testy próby, że w porównaniu z radarami AN/SPY-1 systemu walki Aegis, AN/SPY-6(V)1 potrafi wykrywać obiekty o dwukrotnie mniejszej powierzchni odbicia w dwukrotnie większej odległości / Grafika i zdjęcie: Raytheon

W tym samym czasie Scott Spence, dyrektor generalny działu Naval Radar Systems poinformował, że Raytheon rozpoczął współpracę z US Navy aby dostosować konstrukcję radaru AN/SPY-6(V)1, tak aby móc go zainstalować na starszych niszczycielach typu Arleigh Burke Flight II. Zbudowano łącznie 54 okręty w tej wersji (i podwersji) (HELIOS dla niszczycieli Arleigh Burke, 2018-03-04).

Analiza
10 października 2013 Raytheon otrzymał kontrakt o wartości 385 742 176 USD (1,47 mld zł) na opracowanie prototypu AN/SPY-6(V)1. US Navy odrzuciła tym samym oferty Northrop Grumman i Lockheed Martin. Docelowo AN/SPY-6(V) ma zastąpić obecnie używane radary z rodziny AN/SPY-1. Testy prototypu rozpoczęto w maju 2016, a w październiku testowano wykrywanie obiektów na orbicie okołoziemskiej. W lutym 2017 podczas testu SFTM-01 radar śledził cel symulujący balistyczny pocisk rakietowy średniego zasięgu (MRBM), który został przechwycony przez pocisk SM-3 Block IIA (SM-3 Block IIA odpalony z lądu, 2018-12-12).

AN/SPY-6(V)1 jest radarem skalowalnym z anteną ścianową z aktywnym skanowaniem elektronicznym 3D (AESA), składającym się z 37 sterowanych komputerowo modułów nadawczo-odbiorczych, pogrupowanych w specjalne bloki radarowe RMA (Radar Modular Assemblies). Cztery bloki RMA, pracujące jednocześnie w pasmach S i X zapewnią okrętowi dookólną obserwację przestrzeni powietrznej.