Turecki Podsekretariat Przemysłu Obronnego Savunma Sanayii Başkanlığı (SSB) poinformował, że 1 lutego rozpoczęto próby stoczniowe śmigłowcowca desantowego TCG Anadolu (L-400). Okręt, który zwodowano 4 maja 2019, został zbudowany w kraju na licencji hiszpańskiej (Wodowanie Anadolu, 2019-05-07).
TCG Anadolu zbudowano w ramach programu Havuzlu Çıkarma Gemisi (HCG) na podstawie projektu hiszpańskiego śmigłowcowca desantowego SPS Juan Carlos I (L-61), udostępnionego Turcji na mocy umowy zawartej z władzami Hiszpanii i lokalną grupą stoczniową Navantia. Okręt ma 232 m długości, 32 m szerokości, 6,9 m zanurzenia oraz wyporność pełną 27 436 t. Jednostkę napędza pięć generatorów wysokoprężnych MAN o mocy 8000 kW każdy, dwa pędniki azymutalne o mocy 11 MW każdy oraz dwa stery strumieniowe o mocy 1500 kW każdy. W planach jest także budowa drugiej jednostki, która otrzyma nazwę Trakya. Będą to największe okręty w historii tureckiej marynarki wojennej / Zdjęcie: Sedef Tuzla Tersanesi
Próby TCG Anadolu prowadzone są w stoczni Sedef Gemi İnşaatı w Tuzli w pobliżu Stambułu. Na ich potrzebę okręt odholowano za pomocą czterech jednostek pomocniczych z doku, w którym został zwodowany, do mniejszego basenu portowego (214TN Reis zwodowany, 2019-12-24).
Zgodnie z informacją przekazaną 21 listopada 2019 przez dyrektora SSB, İsmaila Demira, TCG Anadolu ma zostać przekazany tureckiej marynarce wojennej (Türk Deniz Kuvvetleri) do końca 2020, a więc o mniej więcej 12 miesięcy wcześniej niż pierwotnie zakładano. Prace wykończeniowe na jednostce mają przebiegać zgodnie z planem. Pomimo że samo wodowanie okrętu odbyło się z półtoramiesięcznym opóźnieniem.
/ Źródło: SSB
TCG Anadolu zbudowano na podstawie projektu hiszpańskiego śmigłowcowca desantowego SPS Juan Carlos I (L-61), udostępnionego Turcji na mocy umowy zawartej z władzami Hiszpanii i lokalną grupą stoczniową Navantia. Podobnie jak jego pierwowzór, Anadolu wyposażono w rampę startową, która pierwotnie przeznaczona była dla wielozadaniowych samolotów bojowych F-35B Lightning II w wersji krótkiego startu i pionowego lądowania (STOVL, po sześć na Anadolu i planowany bliźniaczy Trakya).
Obecnie wiadomo już, że decyzja administracji prezydenta USA, Donalda Trampa, o wstrzymaniu dostaw do Turcji samolotów F-35A w wersji klasycznego startu i lądowania, uniemożliwi również zamówienie przez Turków samolotów w wersji F-35B. Z uwagi, że samoloty te nie posiadają na świecie żadnego odpowiednika, a sama Turcja, przynajmniej jawnie, nie pracuje nad takim, wydaje się że rampa na Anadolu przez jakiś czas nie będzie używana (Turcja poza programem F-35, 2019-07-18).
Na pokład okrętu mają trafić za to śmigłowce: cztery uderzeniowe T-129 ATAK, osiem transportowych 9-tonowych AS532 Cougar lub 12-tonowych CH-47F Chinook (których dostawy zakończono w sierpniu 2019), dwa morskie S-70B Seahawk oraz dwa bezzałogowe statki latające Anka S/B lub Bayraktar TB2. W planach jest także budowa 10-tonowego śmigłowca wielozadaniowego (10 Ton Sinifi Genel Maksat Helİkopterİ) jako alternatywy dla Cougara. Na potrzeby Anadolu opracowano także nowy, pływający transporter opancerzony ZAHA (Zırhlı Amfibi Hücum Araçları), barki desantowe LCM-1E oraz małe łodzie desantowe (Zmodernizowany T129 oblatany, 2019-11-17, Koniec dostaw tureckich CH-47F, 2019-08-04, SIAE2019: Śmigłowiec morski TAI, 2019-06-20, IDEF2019: Premiera FNSS ZAHA, 2019-05-02).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.