3 sierpnia izraelska spółka Elbit Systems poinformowała, że jej amerykański oddział, Elbit Systems of America, rozpoczął próby nahełmowych wyświetlaczy JHMCS II  (Joint Helmet-Mounted Cueing System) na pokładzie samolotu wielozadaniowego Lockheed Martin F-16V. Próby rozpoczęły się po uzyskaniu certyfikatów bezpieczeństwa użytkowania po pozytywnym zakończeniu testów zderzeniowych i z podmuchem wiatru.

Nahełmowy wyświetlacz JHMCS II drugiej generacji został zaprezentowany po raz pierwszy podczas targów Paris Air Show 2013. Wyświetlacz pierwszej generacji osiągnął wstępną gotowość operacyjną w 2002 i został zintegrowany m.in. z samolotami F-15 (E/EX/SA/SG), F-16 (A/C/D/V), F/A-18 (E/F), EA-18G i F-22A sił zbrojnych szesnastu państw (m.in. polskich F-16C/D Block 52+) / Zdjęcie: Elbit Systems

Nahełmowy wyświetlacz JHMCS II drugiej generacji został zaprezentowany po raz pierwszy podczas targów Paris Air Show 2013. Wyświetlacz pierwszej generacji osiągnął wstępną gotowość operacyjną w 2002 i został zintegrowany m.in. z samolotami F-15 (E/EX/SA/SG), F-16 (A/C/D/V), F/A-18 (E/F), EA-18G i F-22A sił zbrojnych szesnastu państw (m.in. polskich F-16C/D Block 52+) / Zdjęcie: Elbit Systems

Amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) wydały zgodę na rozpoczęcie prób w locie (military flight release, MFR) dla pierwszego użytkownika samolotów wielozadaniowych F-16V co oznacza, że samolot i jego podsystemy spełniają kryteria bezpieczeństwa. JHMCS II to jedyny wyświetlacz nahełmowy (helmet-mounted display, HMD), który został zintegrowany z wyposażeniem F-16V.

W porównaniu z JHMCS pierwszej generacji, JHMCS II wyposażono w system smart-visor wyświetlający obraz wysokiej rozdzielczości w trybie dziennym i nocnym z parametrami lotu oraz optyczny/bezwładnościowy układ śledzenia celu z siatką z wizualnymi wskazówkami do celowania w przypadku uzbrojenia oraz danymi z instrumentów awionicznych i czujników. Dzienno-nocny moduł wyświetlacza umożliwia korzystanie ze zmodyfikowanych gogli noktowizyjnych serii -4949 (Aviator Night Vision Goggles) i przełączaniem trybu pracy jedną ręką podczas lotu.

JHMCS II został wybrany jako podstawowy wyświetlacz nahełmowy dla najnowszych wariantów samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon: F-16V oraz zmodernizowanych do tego standardu F-16C/D Block 70/72. Dlatego trafi na wyposażenie pilotów nowo wyprodukowanych samolotów F-16V wojsk lotniczych Bahrajnu, Słowacji, Bułgarii oraz zmodernizowanych F-16C/D Block 70/72 wojsk lotniczych Grecji, Tajwanu, Maroka, Korei Południowej. Plany odnośnie zakupu tych samolotów ma także Indonezja (Współpraca wojsk lotniczych Polski i Słowacji, 2020-07-10; Produkcja F-16 dla Bułgarii, 2020-04-06, Indonezja kupi F-16, 2019-10-30).

Jak dotąd, spółka joint venture Collins Elbit Vision Systems (CEVS), złożona z Collins Aerospace i Elbit Systems of America, produkująca wyświetlacze nahełmowe, dostarczyła użytkownikom na całym świecie ponad 6 tysięcy egzemplarzy zarówno JHMCS, jak i JHMCS II.