1 marca południowokoreańska spółka Korean Aerospace Industries (KAI) poinformowała o postępach przy budowie pierwszego prototypu samolotu wielozadaniowego nowej generacji, rozwijanego w ramach programu KF-X (Korean Fighter eXperimental). Według Jung Kwang-suna, dyrektora programowego w agencji ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration), ukończony prototyp zostanie zaprezentowany w kwietniu br.

Południowokoreańska spółka Korean Aerospace Industries poinformowała o postępach przy budowie pierwszego prototypu samolotu wielozadaniowego nowej generacji w ramach programu KF-X

Południowokoreańska spółka Korean Aerospace Industries poinformowała o postępach przy budowie pierwszego prototypu samolotu wielozadaniowego nowej generacji w ramach programu KF-X

Obecnie, w zakładach KAI w Sacheon w prowincji Gyeongsang, w produkcji na różnych etapach znajduje się sześć prototypów KF-X, z których pierwszy rozpocznie próby naziemne od razu po kwietniowej prezentacji (obecny stan budowy to 92% zaawansowania). Oblot techniczny został zaplanowany na lipiec 2022. Montaż drugiego i trzeciego egzemplarza zakończy się jeszcze w tym roku, a trzech ostatnich – do końca 2022. Prototypy będą reprezentować standard Block I, a wariant produkcyjny Block II (Prace nad koreańskim lotniskowcem w 2022, 2021-02-25).

KF-X, który otrzymał lokalny przydomek Boramae (pol. Jastrząb), ma być następcą samolotów F-4D/E Phantom II oraz F-5E/F Tiger II, a zapotrzebowanie dla wojsk lotniczych (Daehanminguk Gong-gun) określono na ok. 120 egzemplarzy. Będą uzupełnieniem samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II i F-15K Slam Eagle (Wsparcie koreańskich F-35A, 2020-04-13).

Prezentacja ukończonego prototypu ma nastąpić w kwietniu br., a oblot techniczny do lipca 2022 / Zdjęcia: Korea Defense Photo Lab

Prezentacja ukończonego prototypu ma nastąpić w kwietniu br., a oblot techniczny do lipca 2022 / Zdjęcia: Korea Defense Photo Lab

Zgodnie z opublikowanymi informacjami, KF-X Boramae, bazujący na projekcie KAI C109 ma 16,9 m rozpiętości skrzydeł, 11,2 m długości i 4,7 m wysokości. Samolot ma mieć masę własną 11,8 t i maksymalną masę startową 25,4 t (masa paliwa wyniesie 5,4 t). Informacje o postępach opublikowano przy okazji integracji prototypu z dwoma silnikami turbowentylatorowymi General Electric GE Aviation F414-KI o ciągu 57.8 kN każdy (97.9 kN z dopalaniem).

Samolot otrzymał lokalnie opracowany radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA, Active Electronically Scanning Array), którego nieukończony prototyp zaprezentowała spółka Hanwha Systems w sierpniu ub. r., a także koreański czujnik termolokacyjny IRS-T, zintegrowany elektroniczny system walki, pomocniczą jednostkę zasilającą, łącze wymiany danych LIG Nex1, system walki radioelektronicznej ALQ-200K  i inne komponenty (Radar AESA dla KF-X, 2020-08-07).

Według KAI, udział lokalnego przemysłu w produkcję pierwszego prototypu wynosi 66%. Wymogiem minimalnym agencji DAPA był poziom 65%, a po uruchomieniu produkcji seryjnej ma wynosić ponad 80%. W programie KF-X uczestniczy ponad 700 lokalnych przedsiębiorstw. Oczekuje się, że program KF-X wygeneruje przychody dla lokalnego przemysłu w wysokości około 24,4 bln KRW (81,2 mld zł), a łączne zatrudnienie u poddostawców sięgnie 110 tys. osób.

Samoloty KF-X będą kompatybilne z nowymi samolotami transportowo-tankującymi KC-330 Cygnus (lokalne oznaczenie Airbusa A330-200 MRTT), których zamówiono łącznie cztery  w ramach programu KC-X (Pierwszy MRTT w Korei , 2018-11-13).

Uzbrojeniem KF-X, przenoszonym na dziesięciu węzłach podskrzydłowych i podkadłubowych będą pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor, krótkiego zasięgu Diehl IRIS-T, bomby kierowane laserowo GBU-31 JDAM oraz uzbrojenie dalekiego zasięgu, opracowane lokalnie, w tym ujawniony 15 lutegot 400-mm kierowany pocisk rakietowy powietrze-okręt II (ang. 400mm-class Air-to-Ship Guided Missile-II). W przeciwieństwie do innych samolotów bojowych 5. generacji, uzbrojenie nie będzie przenoszone w wewnętrznych komorach, co będzie skutkować zwiększonym przekrojem radarowym (Pocisk przeciwokrętowy dla KF-X, 2021-02-17; KF-X z Meteorami, 2019-11-24).

Zgodnie z ostatnimi doniesieniami z 31 grudnia 2020, współuczestnicząca w programie KF-X od 2016, Indonezja (która oszacowała zapotrzebowanie na ok. 80 samolotów) pomimo wcześniejszych deklaracji nadal nie wywiązuje się z finansowych zobowiązań. Dotyczą one pokrycia przez władze w Dżakarcie 20% kosztów programu KF-X, łącznie ok. 1,8 mld USD (6,68 mld zł), w tym 765 mln USD (2,84 mld zł) na rok 2020. Według danych, przetransferowano jedynie 210 mln USD (780 mln zł).