4 lipca izraelskie media poinformowały o wizycie oficjalnej delegacji Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) w bazie lotniczej Newatim. Jest to miejsce stacjonowania 140. Eskadry Golden Eagle, wyposażonej w myśliwce 5. generacji F-35I Adir. ZEA są bowiem zainteresowane pozyskaniem własnej floty F-35, a USA rozważają zgodę na ich sprzedaż.

Izrael jest jedynym użytkownikiem samolotów wielozadaniowych F-35 w regionie Bliskiego Wschodu. Do tej pory odebrał 9 z 50 łącznie zamówionych egzemplarzy. Pierwotnie planowano zakup 33 samolotów, lecz 27 listopada 2016 zdecydowano o pozyskaniu dodatkowych 17 / Zdjęcie: Siły Powietrzne Izraela (Chel ha-Awir)

Izrael jest jedynym użytkownikiem samolotów wielozadaniowych F-35 w regionie Bliskiego Wschodu. Do tej pory odebrał 9 z 50 łącznie zamówionych egzemplarzy. Pierwotnie planowano zakup 33 samolotów, lecz 27 listopada 2016 zdecydowano o pozyskaniu dodatkowych 17 / Zdjęcie: Siły Powietrzne Izraela (Chel ha-Awir)

W czasie pobytu delegacji ZEA w izraelskiej bazie lotniczej obecni byli także przedstawiciele USA. Celem wizyty była prezentacja F-35 (Debiut bojowy F-35I Adir, 2018-05-22). O wydarzeniu poinformowały źródła dziennika i24NEWS, brak jednak oficjalnego potwierdzenia ze strony władz izraelskich lub amerykańskich. W samym Izraelu nie brakuje jednak przeciwników uzbrajania jakiegokolwiek państwa arabskiego w najnowszą technologię lotniczą.

Wojska lotnicze Zjednoczonych Emiratów Arabskich (UAEAF) są zainteresowane zakupem nieokreślonej liczby F-35 Lightning II, a prośba w tej sprawie została złożona już w 2011 (Embargo na tureckie F-35, 2018-06-21, Przylot pierwszych brytyjskich F-35 , 2018-06-08, Następne F-35A w Norwegii, 2018-05-24). Ówczesna administracja Baracka Obamy była nieprzychylna tej prośbie z uwagi na realizację od 2008 polityki obronnej QME (Qualitative Military Edge), gwarantującej wsparcie siłom obronnym Izraela w zakresie przewagi technologicznej w regionie Bliskiego Wschodu. W połowie września 2016 nastąpiła zgoda Kongresu na zwiększenie pomocy wojskowej dla Izraela z 31 do 38 mld USD (z 116 do 142,5 mld zł) w latach 2018-2028.

Jednak na początku listopada 2017 pojawiła się informacja, że administracja Donalda Trumpa jest gotowa rozważyć sprzedaż tych samolotów ZEA. Ma to związek z rozszerzeniem bilateralnej współpracy wojskowej na podstawie 15-letniego porozumienia obronnego z maja tego samego roku. Wojska lotnicze ZEA współpracują ściśle z siłami obronnymi Izraela, biorąc udział w wielostronnych ćwiczeniach, m.in. w Grecji z wojskami lotniczymi gospodarza i Włoch w marcu 2017 czy corocznych manewrach Red Flag w USA.

ZEA jest także bliskim sojusznikiem Stanów Zjednoczonych, popierającym interesy tego państwa w regionie, choć nie rezygnuje z poszukiwań alternatywnych źródeł technologii wojskowych. Pod koniec lutego 2017, podczas Międzynarodowej Wystawy Przemysłu Obronnego IDEX w Abu Zabi, przedstawiciele ZEA i Rosji podpisali wstępne porozumienie w sprawie podjęcia wspólnych prac rozwojowych nad lekkim myśliwcem 5. generacji, a także wyrazili zainteresowanie zakupem Su-35S. UAEAF operują obecnie 49 myśliwcami Dassault Mirage 2000-9/EAD/RAD i 55 F-16E Block 60 Desert Falcon.