12 października w zakładach czeskiej spółki AERO Vodochody AEROSPACE zaprezentowano pierwszy przedseryjny prototyp samolotu szkolenia zaawansowanego L-39NG. Zgodnie z harmonogramem, oblot odrzutowca zaplanowano na koniec 2018, natomiast certyfikacja ma nastąpić do końca 2019.
AERO Vodochody AEROSPACE szacuje, że potencjalne zapotrzebowanie na odrzutowe samoloty szkolenia zaawansowanego na świecie w ciągu najbliższych 10-15 lat wyniesie nawet 3000 egzemplarzy
Uroczystość z udziałem premiera rządu Andreja Babiša, przedstawicieli sił zbrojnych różnych państw, dyplomatów, polityków i przyszłych użytkowników L-39NG z łącznie 18 państw, odbyła się w miejscowości Vodochody w powiecie Praga-Wschód. Samolot zaprezentowano o godz. 11.50. Pomimo, że czeski producent może poszczycić się około 6700 wyprodukowanymi samolotami szkolenia zaawansowanego, minęło ponad 20 lat od poprzedniej prezentacji nowej konstrukcji. Przed samą uroczystością odbyła się 3. konferencja grupy użytkowników starszych samolotów L-39 Albatros.
Prototyp L-39NG został zaprezentowany m.in. delegacjom obecnych użytkowników samolotów L-39 Albatros / Zdjęcia: AERO Vodochody AEROSPACE
Demonstrator technologii L-39NG oblatano 14 września 2015. Samolot służył jedynie celom marketingowym, gdy Czesi szukali zamówień na następcę rodziny samolotówL-39, pochodzących z końca lat 1960 i produkowanych do końca XX wieku. Kampania zakończyła się sukcesem. Cztery L-39NG trafią do Senegalu, dziesięć z opcją na sześć kolejnych do zarejestrowanej w Portugalii spółki SkyTech, a także dwanaście (z modernizacją sześciu L-39 do standardu równoważnego L-39CW) dla amerykańskiej spółki RSW Aviation. Czeski producent oferuje bowiem możliwość dostarczenia fabrycznie nowych samolotów, bądź przebudowania i głębokiej modernizacji starszych L-39. Od 2015 projekt L-39NG był wspierany przez spółkę Omnipol.
Czeska spółka szacuje, iż potencjalne zapotrzebowanie na odrzutowe samoloty szkolenia zaawansowanego na świecie w ciągu najbliższych 10-15 lat wyniesie nawet 3000 egzemplarzy. Obecnie wyczerpują się resursy wielu eksploatowanych maszyn szkolnych a siły powietrzne poszukują samolotów na potrzeby szkolenia pilotów myśliwców 4. i 5. generacji. Zgodnie z mniej optymistycznym scenariuszem, AERO Vodochody AEROSPACE spodziewa się zamówień na 150 samolotów w ciągu dekady (Boeing i Saab zbudują następcę T-38 Talon, 2018-09-28; Wstrzymano prace nad SR-10, 2018-09-17; Kolejne M-346 dla Polski, 2018-03-27).
Opis
Dwumiejscowy samolot nowej generacji jest napędzany pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym Williams International FJ44-4M o ciągu 16,87 kN, który zastąpił oryginalny NPO Saturn Liulka AŁ-25TL. Samolot może być także oferowany w wersji szturmowej, dzięki pięciu punktom podwieszeń (Farnborough 2018: Aero F/A-259 Striker, 2018-07-18).
L-39NGwyposażono w modułowy zestaw awioniki z konfigurowalnymi kolorowymi ciekłokrystalicznymi wyświetlaczami w kabinie. Na potrzeby treningu pilotów oferowany jest wirtualny systemem szkolenia wykorzystujący instrumenty w kabinie i wyświetlacze nahełmowe. Czesi oferują również naziemny system szkoleniowy, oparty o wirtualną rzeczywistość i sztuczną inteligencję. Resurs płatowca wydłużono do 15 tys. godzin nalotu, zwiększono ilość przenoszonego paliwa, dzięki czemu zwiększono osiągi, takie jak prędkość maksymalna, zasięg czy pułap.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.