W poniedziałek, 31 marca 2025, w amerykańskim serwisie DVIDS (Defense Visual Information Distribution Service) opublikowano fotografie samolotu wielozadaniowego Lockheed Martin F-35A Lightning o nazwie własnej Frankenstein, który został włączony do 4. Eskadry 388. Skrzydła Myśliwskiego USAF w bazie lotniczej Hill w Utah.
Zdjęcia: Capt. Nathan Poblete, USAF
Samolot jest połączeniem egzemplarza F-35A o nr rejestracyjnym 17-5269 i nr seryjnym AF-211 z 388. Eskadry, który w czerwcu 2020 miał wypadek, podczas którego w czasie lądowania przednia goleń podwozia złamała się, a część przednia kadłuba została uszkodzona oraz całą przedniej sekcji kadłuba, pochodzącej z F-35A o nr rejestracyjnym 10-5015 i nr seryjnym AF-27 z 58. Eskadry, który został uszkodzony 23 czerwca 2014 w pożarze silnika spowodowanym nadmiernym tarciem łopatek turbiny podczas startu. Pożar spowodował uszkodzenie całej tylnej części kadłuba i skrzydeł, w związku z czym samolot został spisany ze stanu USAF. Kadłub otrzymał jednak drugie życie i jest obecnie wykorzystywany jako naziemna pomoc szkolno-treningowa dla służb ratowniczych w bazie lotniczej Hill (Air Force Air Battle Damage and Repair Trainer).
Tymczasem prace nad odbudową samolotu, procedurą zwaną Franken-bird, trwały od końca listopada 2023. Naprawiony egzemplarz został oblatany 31 stycznia br., po czym rozpoczęto proces re-certyfikacji w Lockheed Martin w celu przywrócenia mu statusu w pełni operacyjnego oraz powrotu do służby w USAF. Formalnie został przekazany wojsku 26 marca br. zachowując nr rejestracyjny 17-5269.
Operację odbudowy nadzorowało biuro programowe F-35 JPO, a prace wykonywał połączony zespół z tego biura, 388. Eskadry Myśliwskiej, specjaliści Ogden Air Logistics Complex oraz Lockheed Martin. Zespół był wspierany przez techników 570. i 576. Eskadry Konserwacji Samolotów, 809. Eskadry Wsparcia Konserwacji i 309. Ekspedycyjnej Jednostki Konserwacji Magazynowej.
Oprócz zdobytego doświadczenia i kompetencji, oszczędności kosztów dla USAF w zakresie odbudowy samolotu były znaczne. Szacuje się, że projekt kosztował mniej niż 6 mln USD, podczas gdy nowy F-35A kosztuje ponad 80 mln USD.
Galeria zdjęć: