27 sierpnia biuro prasowe Sojuszniczego Dowództwa Sił Powietrznych NATO (NATO Allied Air Command) poinformowało, że we wrześniu i październiku br., portugalskie wojska lotnicze (Força Aérea Portuguesa) rozmieszczą w Polsce cztery samoloty wielozadaniowe F-16AM/BM (Block 20) Fighting Falcon wraz 95-osobowym personelem wojskowym.
Wrześniowa i październikowa rotacja będzie to drugie w ciągu 17 miesięcy rozmieszczenie portugalskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM (Block 20) Fighting Falcon w Polsce / Zdjęcie: NATO Allied Air Command
Mjr Duarte Freitas, dowódca wydzielonego pododdziału z 301. Eskadry Jaguares poinformował, że komponent lotniczy rozpocznie przygotowania do rozmieszczenia 1 września, a przylot do Polski nastąpi 4 września. Samoloty i personel będą stacjonować w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Królewie Malborskim i wezmą udział w ćwiczeniach bilateralnych i natowskich w ramach wzmocnionej obecności wojskowej Assurance Measures (MiGi-29 powracają do służby, 2019-11-25).
Poprzednie rozmieszczenie, również czterech portugalskich F-16AM/BM, wraz 70-osobowym personelem wojskowym w 22. BLT. miało miejsce 1 marca 2019. Samoloty pozostawały w Polsce przez okres dwóch miesięcy i brały udział w misji NATO Baltic Air Policing nad Litwą, Łotwą i Estonią (Kolejny dyżur Baltic Air Policing , 2020-05-05).
W przypadku poprzedniej wizyty, rozmieszczenie zabezpieczały portugalskie samoloty transportowe Lockheed C-130H/C-130H-30 Hercules, użytkowane przez 501. Eskadrę Bisontes w 6. bazie lotniczej w Montijo w dystrykcie Setúbal. Należy oczekiwać, że tym razem także przylecą wraz z samolotami bojowymi (KC-390 dla Portugalii, 2019-07-12).
Portugalskie wojska lotnicze mają obecnie na wyposażeniu 24 samoloty wielozadaniowe F-16AM/BM Block 20, zgrupowane w dwóch eskadrach: 201. Falcões i 301. Jaguares, zgrupowanych w 5. bazie lotniczej w Monte Real w dystrykcie Leiria. Pierwotnie, Força Aérea Portuguesa, zakupiły dwie partie F-16 w ramach programów Peace Atlantis I (20 egz. z dostawami w 1994) i Peace Atlantis II (25 egz. z dostawami w 1999).
Na począku lat 2000. samoloty drugiej partii, Block 15, zostały zmodernizowane do standardu Block 20, a z pierwszej, Block 15 OCU, zamagazynowane. 30 września 2013 dwanaście zmagazynowanych samolotów zostało odkupionych przez Rumunię za równowartość 628 mln EUR (2,7 mld zł) i zmodernizowanych przez spółkę OGMA – Indústria Aeronáutica de Portugal. 28 stycznia 2020 za 130 mln EUR (555,72 mln zł), Rumuni odkupili kolejnych pięć samolotów (Kolejne F-16 dla Rumunii, 2020-01-29)
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.