W czwartek, 2 stycznia 2025, Komenda Główna Policji (KGP) opublikowała informację z podpisania umowy z Polskimi Zakładami Lotniczymi PZL Mielec (część amerykańskiej spółki Lockheed Martin) dotyczącej montażu systemów odladzania łopat wirników głównego i ogonowego do śmigłowców wielozadaniowych S-70i Black Hawk International.
Zdjęcie: str. Arkadiusz Sosnowski, KG PSP
Umowa o wartości 10 250 000,82 mln zł została zawarta 18 grudnia 2024 i jest zwieńczeniem postępowania przetargowego prowadzonego procedurą negocjacyjną bez uprzedniej publikacji z wykonawcą (który jest producentem śmigłowców).
Negocjacje zakończono 17 grudnia. Początkowo, zamawiający planował przeznaczyć na ten cel 5 390 154 zł netto (6 629 889,42 zł brutto). Jedynym kryterium negocjacji była cena oferty (100%).
Jak czytamy w uzasadnieniu: Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu są wyłącznym producentem śmigłowców S-70i Black Hawk i jako strona umów licencyjnych jako jedyna może dostarczać komponenty do tych śmigłowców do końcowych użytkowników na terenie Polski. PZL Mielec są jedynym podmiotem zdolnym świadczyć usługi związane z produkcją, obrotem lub usługami na śmigłowcach S-70i i jego komponentach.
Jak można przypuszczać prace będą obejmować wszystkie policyjne S-70i, czyli pięć egzemplarzy.
Lotnictwo Policji otrzymało pierwsze trzy śmigłowce wielozadaniowe Lockheed Martin/Sikorsky S-70i Black Hawk International, wyprodukowane przez PZL Mielec i zakupione w ramach Programu Modernizacji Służb Mundurowych podległych MSWiA w latach 2018-2019. Dwa S-70i zostały odebrane 30 listopada 2018 na podstawie umowy z 30 maja tego samego roku o wartości 142,66 mln zł. Trzeci został zamówiony 19 listopada 2018 za 65,04 mln zł netto, a jego dostawa została zrealizowana do końca marca 2019.
Dwa kolejne zamówiono 9 grudnia 2022 w ramach trójstronnego porozumienia pomiędzy Komendantem Głównym Policji (KGP), Komendantem Głównym Państwowej Straży Pożarnej (KG PSP) i Prezesem Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) za 350 mln zł. Pierwszy z nich odebrano 4 września 2023, a drugi 3 grudnia 2024.
Śmigłowce te od samego początku wspierają wiele kluczowych policyjnych operacji, w tym m.in. wykorzystywane są jako np. wsparcie Straży Granicznej na wschodniej granicy czy też w różnorodnych misjach, jak gaszenie pożarów w Turcji czy Czechach (jak również w kraju: pod Nowym Miastem nad Pilicą i w Biebrzańskim Parku Narodowym). Na co dzień używane są także podczas policyjnych akcji, w których biorą udział kontrterroryści z Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji BOA czy też funkcjonariusze Centralnego Biura Śledczego Policji. Służą również do transportu osób, operacji poszukiwawczych czy zabezpieczania imprez masowych. Stanowią także niezastąpiony element wsparcia w sytuacjach kryzysowych – na ich pokładzie ewakuowani byli np. mieszkańcy terenów zalanych w zeszłorocznej powodzi na południu Polski.
Dzięki powyższym zamówieniom, zgodnie z decyzją Komendanta Głównego Policji z dnia 30 czerwca 2023, na początku 2024 wycofano z eksploatacji dwa ostatnie Mi-8T i jeden Bell 412HP, które 20 grudnia ub. r. zostały przekazane Ukrainie w celach szkoleniowych. Z kolei w 2023 wycofano dwa W-3 Sokół.
Lotnictwo Policji dysponuje obecnie flotą 14 śmigłowców, poza omawianymi Black Hawkami, także 7 Bell 407GXi oraz 2 starszymi Bell 206B-III Jet Ranger.