We wtorek, 3 grudnia 2024, Ministerstwo Obrony Argentyny poinformowało w mediach społecznościowych, że z lotniska Aalborga a Nørrejyske Ø w północnej Danii wystartowały dwa argentyńskie samoloty transportowe Lockheed C-130H Hercules ze zdemontowanymi głównymi komponentami pierwszego z 24 eks-duńskich samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16AM/BM MLU Block 10/15, odkupionych przez władze w Buenos Aires.
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Argentyny via Facebook
Tym samym rozpoczął się proces dostaw tych samolotów do nowego użytkownika. Warto jednak zaznaczyć, że większość samolotów zostanie przetransportowana do Argentyny drogą morską. Poza 24 samolotami, Argentyna otrzyma także jeden egzemplarz nielotny, przeznaczony do celów edukacyjnych i szkolnych na ziemi.
Przypomnijmy, że 31 lipca 2023 argentyński dziennik La Nacion informował, powołując się na źródła rządowe w Buenos Aires, że administracja prezydenta USA Joe Bidena miała zaoferować Argentynie sprzedaż 38 używanych samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM MLU Block 10/15 z Danii oraz 4 patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-3C Orion z Norwegii (Argentyna odebrała pierwszy P-3C Orion).
11 października 2023, zastępca sekretarza stanu USA ds. polityczno-wojskowych Mira K. Resnick przesłała list do ambasadora Argentyny w USA, Jorge Argüello, ze zgodą na to, aby Dania mogła odsprzedać Argentynie 24 samoloty F-16.
26 marca 2024 duński minister obrony Troels Lund Poulsen i argentyński minister obrony Luis Alfonso Petri podpisali w Buenos Aires list intencyjny torujący drogę do umowy międzyrządowej, która została następnie zawarta 16 kwietnia wraz z jednoczesnym przekazaniem pierwszych trzech egzemplarzy (poza tym rząd w Kopenhadze obiecał przekazanie 19 innych F-16 jako pomoc wojskową walczącej Ukrainie, a ich następcami są F-35A Lightning II).
Tymczasem, 30 października br. Departament Stanu USA wydał zgodę na potencjalną sprzedaż do pakietu uzbrojenia i wsparcia eksploatacji dla argentyńskich F-16 za maksymalnie 941 mln USD (wówczas 3,775 mld zł).
Wojska lotnicze Argentyny (Fuerza Aérea Argentina, FAA) borykają się z brakami sprzętowymi po wycofaniu z końcem 2015 wszystkich samolotów myśliwskich Dassault Mirage III i Mirage 5. Nowe samoloty bojowe mają także uzupełnić 24 Douglas/Lockheed Martin A-4AR Fightinghawk (w tym 3 szkolne OA-4AR), które są w służbie od grudnia 1997 (pierwotnie zamówiono 36 A-4AR i 4 OA-4AR). Służą w 5. Brygadzie Lotnictwa (V Brigada Aérea), stacjonującej w bazie Villa Reynolds w prowincji San Luis, ale ich utrzymanie staje się coraz droższe.
W poprzednich latach brano pod uwagę zakup fabrycznie nowych FA-50 Fighting Eagle czy FC-1/JF-17 Thunder Block III, jednak z różnych powodów tak się nie stało. Wcześniej brano też ewentualnie pod uwagę pozyskanie używanych IAI Kfir, Dassault Mirage F1, Saab JAS 39C/D Gripen, Suchoj Su-24M czy Eurofighter Typhoon Tranche 1, ale też nowych Leonardo M-346FT, RSK MiG-35 czy Aero L-159 ALCA.
W międzyczasie zakupiono, choć z problemami, dla dowództwa lotnictwa morskiego (Comando de Aviación Naval Argentina, COAN) we Francji 5 używanych, pokładowych samolotów myśliwsko-szturmowych Dassault Super Étendard Modernisé, choć te według doniesień medialnych mogą także zostać oddane Ukrainie.