W piątek, 14 lutego 2025, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że w jej zakładach w Gavião Peixoto w stanie São Paulo rozpoczął się montaż pierwszego z czterech zamówionych przez Austrię średnich, odrzutowych samolotów transportowych C-390 Millenium dla swoich wojsk lotniczych (Österreichische Luftstreitkräfte). Na wydarzeniu była obecna delegacja z rządu i Ministerstwa Obrony Austrii.
Jesteśmy podekscytowani rozpoczęciem produkcji pierwszego samolotu dla Austrii i nie możemy się doczekać, aby wkrótce dostarczyć pierwszy samolot austriackim siłom powietrznym. C-390 wyznacza nowe standardy jako średni samolot transportowy, prawdziwie wielozadaniowy samolot. Oferuje niezrównane połączenie najnowszej technologii, niezawodności i niskich kosztów operacyjnych z niezrównaną wydajnością, powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Przypomnijmy, że Austria zamówiła samoloty tego typu wspólnie z Królestwem Niderlandów, które zdecydowało się na 5 egzemplarzy. Umowę trójstronną w tej sprawie podpisano 22 lipca 2024 podczas międzynarodowych pokazów lotniczych Farnborough International Airshow w Wielkiej Brytanii (warto dodać, że 12 lutego br. Królestwo Niderlandów zamówiło pełny symulator lotu i misji oraz trenażer ładowni do swojej floty w niemieckiej grupie Rheinmetall AG, która jest partnerem Embraera w Europie). Dostawy dla Austrii mają rozpocząć się na przełomie 2026 i 2027.
20 września 2023 Ministerstwo Obrony Austrii zdecydowało się na zakup czterech C-390, które zastąpią trzy egzemplarze C-130K Hercules. Wartość przyszłego kontraktu była szacowana na około 600 mln EUR (wówczas 2,77 mld zł). Wcześniej, 10 sierpnia tego samego roku, rzecznik prasowy resortu obrony Michael Bauer informował, że wysłano zapytania ofertowe (Letter of Request, LoR) w sprawie zakupu od 4 do 5 średnich samolotów transportowych.
Minister obrony Klaudia Tanner informowała, że brazylijska oferta była jedyną która spełniła wymogi operacyjne, a więc system 1-flotowy, ładowność co najmniej 20 ton oraz możliwość pobierania paliwa podczas lotu za pomocą zasobników z giętkimi przewodami tankującymi (zapytanie ofertowe wysłano do 29 państw). 28 marca 2023 przedstawiciele Austrii brali udział w prezentacji portugalskiego C-390 w 11. bazie lotniczej Beja w dystrykcie o tej samej nazwie, w regionie Alentejo (z 5-6 zamówionych). Sam program zakupowy rozpoczęto 4 stycznia 2021.
Od 2003 wojska lotnicze Austrii dysponują trzema eks-brytyjskimi C-130K Hercules, pochodzącymi z nadwyżek sprzętowych Royal Air Force w związku z wdrożeniem C-130J Super Hercules. W 2013 zostały zmodyfikowane przez brytyjską spółkę Marshall Aerospace and Defence Group.
Niedawno, bo 3 lutego br. Embraer świętowała 10. rocznicę oblotu pierwszego prototypu C-390 Millenium. Poza wyżej wymienionymi na zakup samolotów seryjnych zdecydowały się Brazylia (19 egz., zamiast planowanych 27), Węgry (2 egz.), Czechy (2 egz.), Republika Korei (nieujawniona liczba została zamówiona; niewykluczone że 12), Szwecja (nieujawniona liczba planowana do zamówienia), Słowacja (trzy planowane do zamówienia) i nieujawniony klient (niewykluczone, że Maroko – przyp. red.). Obecnie są one promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim oraz w indyjskim programie MTA (Medium Transport Aircraft) na dostawę od 40 do 80 samolotów.
Od czasu wejścia do eksploatacji w Brazylii w 2019, Portugalii w 2023, a ostatnio na Węgrzech w 2024, C-390 udowodnił swoje możliwości, niezawodność i wydajność. Obecna flota 10 samolotów operacyjnych – 7 w Brazylii, 2 w Portugalii i 1 na Węgrzech – zgromadziła ponad 16 300 godzin nalotu, ze wskaźnikiem zdolności do wykonywania misji wynoszącym 93% i wskaźnikami ukończenia misji powyżej 99%.
C-390 może przenosić większy ładunek w porównaniu do innych średniej wielkości wojskowych samolotów transportowych i lata szybciej i dalej, będąc zdolnym do wykonywania szerokiego zakresu misji, takich jak transport i zrzucanie ładunków i żołnierzy, ewakuacja medyczna, poszukiwania i ratownictwo, tankowanie w powietrzu zarówno jako tankowiec, jak i odbiornik, misje przeciwpożarowe i humanitarne, operowanie na tymczasowych lub nieutwardzonych pasach startowych, takich jak ubita ziemia, gleba i żwir.
Samolot ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.
https://twitter.com/embraer/status/1890431493077627317