18 grudnia br. w australijskiej stoczni BAE Systems Maritime Australia (dawnej Adelaide Ship Construction International) w Osborne w Australii Południowej odbyła się uroczystość cięcia blach pod fregaty rakietowe typu Hunter. Projekt bazuje na brytyjskim typie 26 Global Combat Ship (GCS), który został wybrany 29 czerwca 2018 w ramach programu SEA 5000 Future Frigates (Fregaty GCS dla Australii, 2018-07-02).

Pierwsze trzy z ośmiu australijskich fregat rakietowych typu Hunter otrzyma nazwy: Hunter, Flinders i Tasman od nazwiska zasłużonych dla Australii żeglarzy z Wielkiej Brytanii i Niderlandów

Pierwsze trzy z ośmiu australijskich fregat rakietowych typu Hunter otrzyma nazwy: Hunter, Flinders i Tasman od nazwiska zasłużonych dla Australii żeglarzy z Wielkiej Brytanii i Niderlandów

W ceremonii cięcia blach, oficjalnie inaugurującej fazę budowy prototypów, pracownicy BAE Systems Maritime Australia towarzyszyli ministrowi finansów, senatorowi Simonowi Birminghamowi, premierowi Australii Południowej Stevenowi Marshallowi i prezes BAE Systems Australia Gabby Costigan.

Podczas fazy prototypowej pięć reprezentatywnych modułów okrętu zostanie wyprodukowanych z australijskiej stali i zmontowanych, ponadto zostaną wówczas opracowane i przetestowane a systemy, procesy, obiekty i kompetencje siły roboczej / Grafika i zdjęcie: BAE Systems

Podczas fazy prototypowej pięć reprezentatywnych modułów okrętu zostanie wyprodukowanych z australijskiej stali i zmontowanych, ponadto zostaną wówczas opracowane i przetestowane a systemy, procesy, obiekty i kompetencje siły roboczej / Grafika i zdjęcie: BAE Systems

Podczas fazy prototypowej pięć kluczowych modułów okrętu zostanie wyprodukowanych z australijskiej stali i zmontowanych, ponadto zostaną wówczas opracowane i przetestowane a systemy, procesy, obiekty i kompetencje lokalnych techników. Ma to stworzyć solidne podstawy operacyjne do rozpoczęcia budowy pierwszej fregaty typu Hunter w 2022. Niedawno do BAE Systems Maritime Australia dołączył tysięczny pracownik, a w 2021 zostanie zatrudnionych do 1 000 kolejnych osób – w tym praktykantów i absolwentów – gdy program będzie przyspieszał.

Prezes BAE Systems Australia, Gabby Costigan, powiedziała: Rozpoczęcie budowy prototypów w zaledwie dwa lata po podpisaniu w 2018 umowy na dostawę fregat typu Hunter to niesamowite osiągnięcie. Tempo prac było szybkie. Przeprowadziliśmy się do nowoczesnej, zaawansowanej cyfrowo stoczni, dokonaliśmy postępów w projektowaniu okrętu i znacznie zwiększyliśmy zatrudnienie. W nadchodzącym roku czeka nas zatrudnienie znacznie większej liczby osób w tym programie, rozpoczęcie prac w stoczni, rozwijanie łańcucha dostaw i zawieranie większej liczby kontraktów z australijskimi spółkami.

Dyrektor zarządzający BAE Systems Maritime Australia, Craig Lockhart, dodał: Kolejne dwa lata budowy prototypów będą niezwykle ważne, ponieważ będziemy sprawdzać nasze systemy i procesy produkcyjne przed rozpoczęciem budowy okrętów pod koniec 2022. Australijskie spółki odegrają znaczącą rolę w fazie budowy prototypów – przeważająca większość dostaw obejmie australijskie materiały i usługi. Równolegle współpracujemy z australijskim przemysłem i środowiskiem akademickim, aby badać i testować lokalne technologie, które mogą przyczynić się do zwiększenia wydajności podczas fazy budowy.

W ciągu najbliższych trzech dekad BAE Systems Maritime Australia zbuduje dziewięć fregat zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) dla królewskiej marynarki wojennej Australii (Royal Australian  Navy, RAN), wykorzystując zaawansowane technologie produkcyjne, które łączą projektowanie cyfrowe ze zautomatyzowanymi technologiami montażowymi i digitalizują etapy prac wykonywanych przez stoczniowców. Zainteresowanie uczestnictwem w programie – za pośrednictwem strony internetowej Industry Capability Networ – zgłosiło prawie 1400 australijskich spółek.

Opis
Fregata typu Hunter jest oparta na projekcie typu 26 Global Combat Ship. Program przewiduje ścisłe partnerstwo między brytyjską królewską marynarką wojenną (Royal Navy), królewską marynarką wojenną Kanady (Royal Canadian Navy) i Royal Australian Navy – wszystkie one wybrały wariant projektu fregaty zwalczania okrętów podwodnych, co przełoży się na zacieśnienie powiązań operacyjnych, szkoleniowych i wywiadowczych tych państw (Cięcie blach pod kolejną fregatę typu 26 City, 2019-08-16; SM-2 Block IIIC dla Kanady, 2020-11-06).

Jednostki typu Hunter będą mieć 149,9 m długości, 20,8 m szerokości i ponad 8 800 t pełnej wyporności. Napęd typu CODLOG będzie złożony z jednej turbiny gazowej Rolls-Royce MT30, czterech silników diesla MTU Type 20V 4000 M53B i dwóch silników elektrycznych, co zapewni prędkość ponad 27 węzłów i zasięg 7 000 mil morskich. Australijskie okręty otrzymają radary dozoru powietrznego CEAFAR 2, które zostaną zintegrowane z Systemem Walki AEGIS. Ten ostatni zostanie wpięty w system dowodzenia 9LV CMS. Hunter zostanie również wyposażony w sonar kadłubowy S2150, sonar holowany S2087, czujniki elektrooptyczne i systemy walki radioelektronicznej.

Wersja australijska będzie uzbrojona w 48 uniwersalnych wyrzutni pionowego startu Mk 41 VLS dla pocisków przeciwlotniczych SM-2 MR i RIM-162 ESSM oraz wyrzutnie torped MU90 Impact. Uzbrojenie artyleryjskie będą stanowić 127-mm armata morska Mark 45 Mod 4, dwie 30-mm armaty automatyczne, dwa 20-mm zestawy obrony bezpośredniej Phalanx CIWS. Fregata zostanie wyposażona w śmigłowiec wielozadaniowy MH-60R Seahawk, uzbrojony w dwie lekkie torpedy Mk 54 MAKO Torpedo i cztery przeciwpancerne pociski kierowane AGM-114 Hellfire (ponadto, pokład rufowy będzie zdolny do przyjęcia śmigłowca CH-47 Chinook lub drugiego MH-60R). Wyposażenie będą też stanowić bezzałogowe statki latające i bezzałogowe pojazdy podwodne.