14 stycznia Departament Obrony USA zamówił kolejną partię pocisków przeciwokrętowych dalekiego zasięgu AGM-158C LRASM (Long Range Anti-Ship Missile) dla Sił Powietrznych (USAF) i Marynarki Wojennej (US Navy). Wart 172 mln USD (647 mln zł) kontrakt pozwoli koncernowi Lockheed Martin na kontynuację wielkoseryjnej produkcji pocisków LRASM oraz zapewnienie użytkownikom wsparcia inżynieryjnego. Jednocześnie poinformowano, że w 2019 prace wdrożeniowe systemu będą koncentrować się na samolotach morskich F/A-18E/F Super Hornet.

Po osiągnięciu wczesnej zdolności operacyjnej (EOC) dla bombowców B-1B z pociskami LRASM, w 2019 Lockheed Martin skupi się na zakończeniu integracji z myśliwcami pokładowymi F/A-18E/F Super Hornet, co ma pozwolić na osiągnięcie statusu EOC w bieżącym roku / Zdjęcie: Lockheed Martin

Po osiągnięciu wczesnej zdolności operacyjnej (EOC) dla bombowców B-1B z pociskami LRASM, w 2019 Lockheed Martin skupi się na zakończeniu integracji z myśliwcami pokładowymi F/A-18E/F Super Hornet, co ma pozwolić na osiągnięcie statusu EOC w bieżącym roku / Zdjęcie: Lockheed Martin

Ma to być to kolejna z oczekiwanych dostaw przeciwokrętowych pocisków następnej generacji. 25 lipca 2018 koncern otrzymał kontrakt na realizację zamówienia na pierwszą partię 23 seryjnych pocisków dla USAF, za równowartość 86,5 mln (325,9 mln zł), a następnie 15 listopada drugą partię 50 sztuk wartych 172,1 mln USD (648,4 mln zł).

19 grudnia 2018 Lockheed Martin został dofinansowany kwotą 99 mln USD (372,4 mln zł). Środki mają być przeznaczone na rozbudowę zdolności produkcyjnych w zakładach koncernu w Orlando na Florydzie. Prace obejmą rozbudowę hali produkcyjnych i ich wyposażenie w niezbędne urządzenia. Nosicielami LRASM będą samoloty wielozadaniowe F/A-18E/F Super Hornet, bombowce strategiczne Rockwell B-1B Lancer oraz, w dalszej kolejności, wielozadaniowe F-35 Lightning II (Pociski LRASM w USAF, 2018-12-20).

Analiza
Integracja pocisków LRASM z myśliwcami F/A-18E/F Super Hornet rozpoczęła się 12 sierpnia 2015 w bazie lotniczej marynarki wojennej Patuxent River w stanie Maryland. Samolot z 23. Eskadry Doświadczalnej US Navy (VX-23) przenosił pełnowymiarową makietę pocisku w celu sprawdzenia jego kompatybilności z belką uzbrojenia. Personel techniczny został zapoznany z procedurami uzbrajania pocisku. Pierwsze próbne odpalenie prototypu nastąpiło 3 kwietnia 2017. Test miał na celu potwierdzenie właściwości aerodynamicznych broni w czasie odpalania. Otworzyło to drogę do przeprowadzenia kompleksowych prób, realizowanych od połowy września 2017 na poligonie US Navy w Lake China w Kalifornii.