We wtorek, 3 października, służba prasowa amerykańskich wojsk lądowych (US Army) z Fort Carson w Kolorado poinformowała, że 569. kompania inżynieryjna-pancerna 4. Batalionu Inżynieryjnego (569th Combat Engineer Company-Armored, 4th Engineer Battalion) w ostatnim czasie jako pierwszy pododdział otrzymał nowy zestaw niskopodwoziowy typu M870A4 SLCET (Semitrailer, Lowbed, Construction Equipment Transporter) do transportu ciężkich ładunków o masie do 40 ton.
Zdjęcie: Program Executive Office Combat Support and Combat Service Support, US Army
Zestawy będą kompletowane z holownikami Oshkosh M983A4 HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck) w wersji LET (Light Equipment Transporter), które od 2008 pełnią rolę podstawowych holowników w US Army.
Zestawy niskopodwoziowe M870A4 SLCET będą mieć kluczowe znaczenie dla US Army, ponieważ będą służyć do transportu zespołu zasilania nowego radiolokatora średniego zasięgu Raytheon LTAMDS GhostEye (Lower Tier Air and Missile Defense Sensor) dla zestawów obrony powietrznej MIM-104 Patriot/IBCS, a po modyfikacji nowych wyrzutni pocisków manewrujących Typhon i hipersonicznych Dark Eagle.
Jak również do transportu ciężkiego sprzętu inżynieryjnego przeznaczonego do realizacji prac budowlanych, utrzymania głównych szlaków zaopatrzenia (dróg, mostów, tuneli), obiektów logistycznych, dróg bitumicznych, lądowisk dla śmigłowców, lotnisk itd. M870A4 SLCET można transportować na pokładzie samolotów C-130 Hercules, C-17A Globemaster III i C-5 Galaxy, a także koleją i statkami transportowymi.
Rozwiązania tej przyczepy są fenomenalne, zawiera wiele bardzo przemyślanych ulepszeń, które pomogą nam w naszych zadaniach – powiedział sierż. Johnny Andrews, lider zespołu w 569. kompanii inżynieryjnej-pancernej.
Pierwszy zestaw został przekazany wojsku przez biuro kierownika programu Heavy Tactical Vehicles (PdM HTV) 13 września, a następnie przeprowadziło szkolenie żołnierzy w zakresie jego eksploatacji, obsługi i wsparcia technicznego na poziomie polowym.
Żołnierze z entuzjazmem zapoznawali się z nowym sprzętem i uczestniczyli w praktycznym szkoleniu pod okiem ekspertów.
Wszystkie nowe ulepszenia do (M870A4) i wszystko inne sprawiają, że nasza praca jest o wiele łatwiejsza, jeśli chodzi o załadunek i rozładunek… więc jestem bardzo podekscytowany, nie mogę się doczekać, aby przetestować tę przyczepę – powiedział Spc. James Clark, operator sprzętu ciężkiego w 569. kompanii inżynieryjnej-pancernej.
M870A4 SLCET to produkt komercyjny z modyfikacjami dostosowanymi do specyficznych wymagań wojskowych. Zastąpi ona, w podejściu etapowym, dotychczasową flotę naczep M870 (A0, A1, A3), których okres ekonomicznej użyteczności przekracza 30 lat. Wdrożenie poprawi gotowość i pozytywnie wpłynie na zdolność jednostek inżynieryjnych US Army do prowadzenia dużych operacji. M870A4 SLCET został zatwierdzony do produkcji wielkoseryjnej 21 grudnia 2022.
Zestawy zostały zakupione przez biuro programowe PEO CS & CSS (Program Executive Office Combat Support and Combat Service Support) z Detroit Arsenal w stanie Michigan. Zajmuje się ono około 20% wszystkich programów US Army w zakresie wsparcia inżynieryjnego i zabezpieczenia logistycznego.