6 sierpnia do bazy lotniczej amerykańskiej marynarki wojennej NAS Whiting Field w Milton na Florydzie przyleciał z zakładów montażowych spółki AgustaWestland Philadelphia w Filadelfii w stanie Pensylwania, pierwszy zamówiony nowy śmigłowiec szkolny Leonardo TH-73A Thrasher. Przebazowanie nastąpiło z opóźnieniem z przyczyn biurokratycznych, gdyż egzemplarz został formalnie przekazany zamawiającemu 10 czerwca br. (Leonardo dostarczył pierwszy TH-73A dla US Navy).
Do bazy lotniczej amerykańskiej marynarki wojennej NAS Whiting Field przyleciał pierwszy zamówiony nowy śmigłowiec szkolny Leonardo TH-73A Thrasher
Śmigłowiec został przypisany do 5. Skrzydła Szkolnego (Training Air Wing 5) i zastąpi w pierwszej kolejności egzemplarz śmigłowca szkolnego Bell TH-57B/C Sea Ranger, należący do szefa wyszkolenia jednostki (Chief of Naval Air Training, CNATRA) kadm. Roberta Westendorffa. Przebazowanie trwało łącznie dwa dni, śmigłowiec dotarł do miejsca swojej destynacji o własnych siłach, wykonując międzylądowanie w celu tankowania. Wiropłat i jego załoga zostali powitani przez szefostwo CNATRA, spółki Leonardo Helicopters i Vertex Aerospace, która zapewni wsparcie techniczne i eksploatacyjne w budowanym nowym kompleksowym centrum wsparcia śmigłowców o powierzchni 9290 metrów kwadratowych w Whiting Aviation Park, przy NAS Whiting Field.
TH-73A Thrasher to w istocie AgustaWestland TH-119, czyli AW119Kx Koala, dostosowany do wymogów amerykańskich. Jak dotąd, w ramach programu TH-73A AHTS (Advanced Helicopter Traning System), wcześniej oznaczonego jako TH-XX, US Navy zamówiła 32 śmigłowce (13 stycznia 2020) za równowartość 176,47 mln USD (686,5 mln zł), oraz 36 wiropłatów (12 listopada tego samego roku) za równowartość 171,05 mln USD (665,4 mln zł). Planowane jest zamówienie łącznie 130 egzemplarzy (zamiast pierwotnie planowanych 105). Umowy obejmują pierwszy pakiet części zamiennych, wyposażenie pomocnicze, wyposażenie szkolne, wciągarki, obciążenia zawiesi, dane dotyczące szkolenia instruktażowego, a także pakiet szkolenia dla instruktora pomocniczego i personelu obsługi technicznej. Dostawy wszystkich planowanych egzemplarzy mają trwać do 2024 (Druga partia TH-73A dla US Navy, TH-73A dla US Navy).
Co ciekawe, nazwa Thrasher odnosi się do średniej wielkości ptaka, przedrzeźniacza rudego (ang. Brown Thrasher), z rzędu wróblowych, którego dwa podgatunki żyją w USA i Kanadzie / Lt. Michelle Tucker, US Navy
Szkolenia adeptów latania na TH-73A Thrasher rozpoczną się w 2022. Zanim to jednak nastąpi zespół instruktorski TH-73A TIHU (Helicopter Instructor Training Unit) przy 5. Skrzydle będzie wykorzystywał dostarczony egzemplarz do zatwierdzenia programu szkoleniowego. Thrashery będą zastępować stopniowo przez trzy następne lata pozostające w służbie od 1980. śmigłowce TH-57B/C Sea Ranger (zmilitaryzowana wersja modelu Bell 206), służące do szkolenia pilotów US Navy, Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) i Straży Wybrzeża (US Coast Guard, USCG). TH-73A pozostaną w służbie przynajmniej do 2050.
Prototyp TH-119 otrzymał certyfikację Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) w lipcu 2018. Śmigłowiec ma 12,92 m długości, 3,29 m wysokości i 1508 kg masy własnej. Średnica wirnika głównego to 10,83 m. Jest napędzany silnikiem turbowałowym Pratt & Whitney PT6B-37A o mocy 1000 KM (746 kW), który pozwala na rozwinięcie prędkości maksymalnej 281 km/h (152 w.) i osiągniecie pułapu praktycznego 4572 m (15 tys. stóp). Zasięg lotu wynosi 661 km (357 mil morskich). Załoga składa się z dwóch pilotów i trzech pasażerów. Jego awionika pozwala na realizację lotów szkoleniowych w warunkach według wskazań przyrządów (Instrument Flight Rules, IFR).