Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy seryjny L-39NG Albatros dla Wietnamu oblatany

Czeska spółka AERO Vodochody AEROSPACE dokonała oblotu pierwszego z 12 samolotów szkolenia zaawansowanego nowej generacji Aero L-39NG dla Wietnamu. Jest to jednocześnie pierwszy seryjny samolot tego typu.

W piątek, 13 października, czeska spółka AERO Vodochody AEROSPACE poinformowała za pośrednictwem mediów społecznościowych, że pierwszy z 12 samolotów szkolenia zaawansowanego nowej generacji L-39NG, przeznaczony dla pierwszego użytkownika eksportowego, czyli Wietnamu, został oblatany w docelowym malowaniu. Prezentacja samolotu miała miejsce 7 sierpnia br. (Pierwszy wietnamski Aero L-39NG).

Seryjnie produkowany samolot L-39NG w kolorach pierwszego klienta wzleciał w powietrze. Pięknie poleciał. Już niedługo opuści naszą fabrykę Aero w Vodochodach i wyruszy do floty naszego klienta wraz z innymi L-39NG, które są już przygotowywane do przekazania. Życzymy wielu udanych godzin lotu – napisano w krótkiej informacji prasowej na Facebooku.

Warto nadmienić, że samolot o nr seryjnym 2303 który spędził prawie godzinę w powietrzu w docelowym malowaniu użytkownika, wcześniej faktycznie wykonał pierwszy lot 24 kwietnia br., a lot trwał wówczas 40 minut. Wcześniej nosił tymczasowy nr seryjny 0517 (oraz nr fabryczny 167005).

Przypomnijmy, że 15 lutego 2021 ministerstwo obrony Socjalistycznej Republiki Wietnamu zawarło umowę z czeską spółką Omnipol na dostawę 12 samolotów L-39NG, które dostarczy AERO Vodochody AEROSPACE. Dostawy dla ludowych wojsk lotniczych (Không quân Nhân dân Việt Nam) zaplanowano na lata 2023-2024, więc harmonogram jest realizowany zgodnie z planem (Aero L-39NG dla Wietnamu).

Kontrakt o nieujawnionej wartości obejmowała także szkolenie pilotów (do poziomu instruktora), jak i instruktorów, a także personelu naziemnego i mechaników. Umowa obejmuje również dostawę części zamiennych, sprzętu do szkolenia naziemnego, wsparcia logistycznego i specjalistycznych systemów lotniskowych.

Nowe samoloty zastąpią w dostarczone na początku lat latach 1980. czechosłowackie samoloty szkolenia zaawansowanego Aero L-39C Albatros, użytkowane w liczbie około 25 egzemplarzy. Trafią do 910. Pułku Lotnictwa Szkolnego w Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w bazie lotniczej Dong Tac.

L-39NG dołączą do co najmniej 12 rosyjskich lekkich samolotów szkolno-bojowych Jak-130, zamówionych 28 stycznia 2020 za równowartość ponad 350 mln USD (1,29 mld zł). Pierwsze sześć trafiło do odbiorcy 13 listopada 2021 i zostały podporządkowane pod sformowany pięć lat temu 915. Pułk Lotnictwa Szkolnego (Jak-130 dla Wietnamu).

Kolejnym etapem modernizacji lotnictwa szkolnego realizowanym przez władze w Hanoi jest 12 amerykańskich samolotów szkolnych Beechcraft T-6C Texan II o napędzie śmigłowym, zamówionych 9 grudnia 2021 z dostawami w latach 2024-2027. Zastąpią one, przynajmniej częściowo, 36 samolotów Jak-52.

Jak dotąd L-39NG zostały zamówione przez wojska lotnicze Senegalu (w liczbie 4 egzemplarzy), a także spółki Skytech (10 z opcją na 6 kolejnych), RSW Aviation (12 wraz z modernizacją 6 L-39 do standardu równoważnego L-39CW) i LOM Praha (4). Dodatkowo AERO zmodernizuje L-39 spółek Draken International i Breitling Jet Team do standardu L-39CW (Opóźnione dostawy senegalskich L-39NG).

18 września 2020 zakończono certyfikację typu dla L-39NG, uzyskując europejski certyfikat zdatności do lotów AER (EP) P-21 w ramach EMAR 21 (European Military Airworthiness Requirement Part 21) i EMACC (European Military Airworthiness Certification Criteria). Proces zrealizowano na dwóch prototypach o nr fabrycznych 16-7001 i 16-7004, z których pierwszy oblatano 22 grudnia 2018 (Certyfikacja L-39NG, Oblot Aero L-39NG).

Zdjęcia: AERO Vodochody AEROSPACE

Dwumiejscowy samolot nowej generacji jest napędzany pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym Williams International FJ44-4M o ciągu 16,87 kN, który zastąpił oryginalny NPO Saturn Liulka AŁ-25TL. Samolot może być także oferowany w wersji szturmowej jako F/A-259 Striker (Farnborough 2018: Aero F/A-259 Striker).

L-39NG wyposażono w cyfrowy zestaw awioniki z konfigurowalnymi kolorowymi wyświetlaczami w kabinie amerykańskiej spółki Genysys Aerosystems. Na potrzeby treningu pilotów oferowany jest wirtualny systemem szkolenia wykorzystujący instrumenty w kabinie i wyświetlacze nahełmowe. Czesi oferują również naziemny system szkoleniowy, oparty o wirtualną rzeczywistość i wykorzystujący sztuczną inteligencję. Żywotność płatowca wydłużono do 15 tys. godzin nalotu i zwiększono ilość przenoszonego paliwa dzięki czemu wzrosły prędkość maksymalna, zasięg i pułap.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X