Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy seryjny koreański silnik SMV 1000 do haubicy K9 Thunder

Południowokoreańska spółka STX Engine zaprezentowała pierwszy seryjny silnik wysokoprężny SMV 1000 o mocy 1000 KM, przeznaczony do 155-mm haubic samobieżnych K9 Thunder.

W piątek, 27 września 2024, południowokoreańska spółka STX Engine zaprezentowała pierwszy seryjny silnik wysokoprężny SMV 1000 o mocy 1000 KM, przeznaczony do egipskich 155-mm haubic samobieżnych K9A1 EGY Thunder. Produkcja będzie odbywać się w zakładach spółki w Changwon i oczekuje się, że będzie ona w stanie w przyszłości rozszerzyć ofertę o innych użytkowników eksportowych (Egipt zamówił armatohaubice K9 Thunder).


Silnik SMV 1000 dla K9 / Zdjęcie: STX Engine

Obecnie haubice K9 i K9A1 są napędzane power-packiem złożonym z niemieckiego silnika wysokoprężnego MTU MT 881 Ka-500 i amerykańskiej przekładni Allison X1100-5A3. STX Engine wyprodukowała na licencji 80% silników i wszystkie przekładnie w swoim zakładzie w Changwon, dzięki partnerstwu przemysłowemu.

Do tej pory dostarczono 1300 haubic K9/K9A1 dla koreańskiego wojska, a kolejne zostały wyprodukowane na eksport. Jednakże opracowanie krajowego silnika w Korei było wymagane w celu umożliwienia swobodnego eksportu K9 ze względu na embargo Niemiec, na mocy którego wstrzymano sprzedaż haubic do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Drugim powodem było wsparcie lokalnej produkcji oraz problemy cenowe oryginalnych silników.

Porównanie silników MTU MT 881 Ka-500 i SMV 1000 / Zdjęcie: DAPA

We wrześniu 2020 koreański urząd ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) i Ministerstwo Przemysłu podpisały umowę o współpracy technicznej. Od kwietnia 2021 zainwestowano łącznie 32,1 mld KRW w opracowanie krajowego silnika dla K9, a w czerwcu tego samego roku STX Engine została wybrana jako producent.

Ponieważ haubice dla Egiptu zakontraktowane 2022, zgodnie z umową musiały być wyposażone w silniki SMV 1000, więc okres prac rozwojowych i oceny został maksymalnie skrócony. W 2023 silnik przeszedł ocenę trwałości, a wszystkie 500 kluczowych części według producenta odniosło sukces w zakresie koreanizacji.

Zgodnie z wyjaśnieniami spółki STX Engine, silnik SMV 1000 został opracowany tak, aby mógł zastąpić obecnie używany silnik MTU bez zmiany systemu konserwacji w K9, a wszystkie jego części zostały opracowane w kraju. Inżynierom koreańskim udało się poprawić szybkość spalania paliwa, redukując jego zużycie o 5% w porównaniu z analogicznymi silnikami.

W związku z tym testy trwałości silnika SMV1000 są realizowane w Egipcie od pierwszej połowy 2024 i obecnie znajdują na końcowym etapie, w związku z czym spółka planuje rozpocząć dostawy seryjnych silników do klienta od listopada br.

Warto zauważyć, że bojowy wóz piechoty Redback (wybrany przez Australię jako AS21) wykorzystuje ten sam power-pack co K9, a jak wspomniano eksport haubic do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, który został zawieszony z powodu niemieckiego zakazu eksportu silników embarga na silniki. Dlatego dzięki krajowemu silnikowi eksport może zostać uruchomiony, umożliwiając Korei sprzedaż haubic i bwp wraz z krajowym napędem na Bliski Wschód.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X