Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy seryjny CH-47F Chinook Block II dostarczony

Amerykańska spółka Boeing przekazała US Army pierwszy seryjny egzemplarz ciężkiego zmodernizowanego śmigłowca transportowego CH-47F Chinook Block II.

W poniedziałek, 1 lipca 2024, amerykańska spółka Boeing przekazała rodzimym wojskom lądowym (US Army) pierwszy seryjny egzemplarz ciężkiego zmodernizowanego śmigłowca transportowego CH-47F Chinook Block II. To pierwszy z maksymalnie 465 egzemplarzy CH-47F Block I, jakie zostaną poddane modernizacji.

Zdjęcie: Boeing

CH-47F Block II zapewnia ulepszenia w zakresie możliwości, dzięki czemu Armia Amerykańska może podnosić więcej, latać dalej i konserwować swoje samoloty lepiej niż kiedykolwiek wcześniej – powiedziała Heather McBryan, wiceprezes i menedżer w Cargo Programs. Dzięki temu programowi modernizacji sprawdzony w boju Chinook będzie mógł w przyszłości odegrać kluczową rolę w operacjach obejmujących wiele domen.

Jako przyszła ciężka platforma transportowa dla Armii, CH-47F Block II zapewnia zwiększone możliwości, jednocześnie w dalszym ciągu wspierając wymagania Armii dotyczące strategicznego reagowania w pełnym spektrum operacji – dodała Viva Kelly, pełniąca obowiązki kierownika projektu US Army Cargo Helicopters.

Montaż końcowy przekazanego egzemplarza rozpoczął się 20 marca ub. r., a oblot nastąpił 8 kwietnia br. Jest to pierwszy z ośmiu egzemplarzy tej wersji, które mają zostać przekazane do końca listopada br. Prototyp (pierwszy z trzech) w tej konfiguracji został oblatany z kolei 4 kwietnia 2019.

Pierwsze cztery seryjne CH-47F Block II (Lot 1) zostały zamówione we wrześniu 2020 za 136 mln USD z rozpoczęciem produkcji komponentów do nich w kwietniu 2022. Kolejne dwa (Lot 2) zamówiono we wrześniu 2022 za 63 mln USD. Kongres autoryzował również środki w wysokości 177 mln USD na śmigłowce partii Lot 3 i 23 mln USD na pokrycie części zakupu partii Lot 4. 30 czerwca 2023 podpisano kolejną umowę produkcyjną o wartości 793,4 mln USD z dostawami do końca 2027.

Jednocześnie są zamawiane seryjne wiropłaty wariantu MH-47G Block II dla Dowództwa Operacji Specjalnych (US SOCOM), współdzielący komponenty z CH-47F Block II (łącznie plan zamówień obejmuje 69 egzemplarzy, z czego zamówiono już ok. 40, a dostarczono ponad 10).

Większość CH-47F Block II dla US Army ma powstać poprzez przebudowę produkowanych od 2006 CH-47F Block I. Pierwszymi użytkownikami eksportowymi najnowszej wersji Chinooka będą Wielka Brytania (14 egzemplarzy), Egipt (12 zamówionych egzemplarzy z możliwością zwiększenia do 23), prawdopodobnie Korea Południowa (18 egzemplarzy) i Niemcy (60 egzemplarzy). Wkrótce do grona nowych użytkowników CH-47F może dołączyć Belgia, która jest nimi zainteresowana. 3 czerwca br. pojawiła się informacja, że wiropłatami jest zainteresowana Polska.

CH-47 Block II został wyposażony w zmodernizowane silniki turbowałowe Honeywell T55-715 o zwiększonej o 20% mocy oraz nowe, kompozytowe łopaty o skośnych końcówkach ACRB (Advanced Chinook Rotor Blades). Konfiguracja sześciu zbiorników paliwa, po trzy z każdej strony kadłuba, została zastąpiona dwoma większymi w sponsonach, dzięki czemu śmigłowiec zabiera więcej paliwa przy zmniejszonej o 90 kg masie. Wzmocniono także strukturę kadłuba w istotnych obszarach, aby umożliwić przenoszenie dodatkowych ładunków. Ostatecznie zwiększyło to maksymalną masę startową z 22 680 do 24 500 kg, a udźwig z około 9 000 do 10 000 kg. Śmigłowiec wyposażony w trzy generatory o mocy 60 kVa oraz system regulacji obrotów śmigła (Active Parallel Actuator System, APAS).

Co ciekawe, 12 listopada 2019 pojawiły się pierwsze fotografie CH-47F Block I, wyposażonego w dwa silniki General Aviation GE38-1B (T408-GE-400) o mocy 7500 KM każdy, pochodzące ze śmigłowca CH-53K King Stallion. Został oblatany 23 września 2020. Dzięki temu uzyskano 154% mocy, standardowych dla CH-47, jednostek napędowych typu T55-715. Jest to związane z planami US Army dotyczącymi dalszej modernizacji śmigłowców do wariantu Block III z nowymi silnikami turbowałowymi FATE (Future Affordable Turbine Engine) o mocy 6000 KM i wydłużonym kadłubem. Wariant ma zostać wdrożony po 2025, co pozwoli na utrzymanie śmigłowców tej rodziny w eksploatacji przynajmniej do lat 2060.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X