12 listopada w południowokoreańskiej bazie lotniczej Gimhae (K1) w Pusan wylądował pierwszy z czterech zamówionych dla wojsk lotniczych tego państwa (RoKAF) wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących Airbus A330 MRTT (Multinational Multi-Role Tanker Transport).

Airbus A330-200 MRTT o tymczasowym numerze rejestracyjnym EC331 wylądował w w południowokoreańskiej bazie lotniczej Gimhae (K1) w Pusan. /Zdjęcie: Airbus

Airbus A330-200 MRTT o tymczasowym numerze rejestracyjnym EC331 wylądował w w południowokoreańskiej bazie lotniczej Gimhae (K1) w Pusan. /Zdjęcie: Airbus

Samolot o tymczasowym nr rejestracyjnym EC331 (nr RoKAF: 18-001) przejdzie teraz trwające miesiąc testy odbiorcze, podczas których nad Koreą Południową zostaną przeprowadzone próby w locie, kontrola systemów, procedury techniczne na ziemi i ćwiczenia z przetłaczaniem paliwa w locie dla myśliwców F-15K Slam Eagle i F-16C/D. Po ich zakończeniu, samolot zostanie formalnie przekazany RoKAF (F-35B dla Korei?, 2018-08-21).

Samolot wystartował z lotniska przy zakładach montażowych Airbusa w hiszpańskim Getafe (z międzylądowaniem w Vancouver) i był prowadzony przez mieszaną załogę, złożoną z pilotów Airbusa i RoKAF. Dostawy wszystkich czterech zamówionych samolotów mają potrwać do końca 2019.

Zgodnie z komunikatem dowództwa RoKAF, A330 MRTT jeszcze bardziej zwiększą zasięg i możliwości lotnictwa bojowego w przypadku konfliktu z Koreą Północną, jak i operacje strategiczne poza Półwyspem Koreańskim. W konfiguracji tranportowo-pasażerskiej samolot jest zdolny do przewozu do 272 pasażerów, 37 ton ładunku lub 111 ton paliwa, może także pełnić rolę samolotu ewakuacji medycznej (SM-3 dla Korei Południowej, 2018-10-15; Kolejne PAC-3 MSE dla Korei, 2018-09-17).

W bazie lotniczej Gimhae stacjonuje 5. Taktyczne Skrzydło Transportowe z 251., 256. i 258. Eskadrami, wyposażonymi w samoloty transportowe C-130H/J Hercules i CASA CN-235, po osiemnaście samolotów każdego typu. Nie jest jasne czy przyszła flota MRTT będzie stacjonować także tam, czy może w bazie lotniczej Seongnam (K-16), położonej na lotnisku Sinchonri w Seulu.

Analiza
30 czerwca 2015 południowokoreańska agencja ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) wybrała model A330 MRTT w programie KC-X, który miał wyłonić nowy samolot tankujący za równowartość 1,4 bln KRW/1,26 mld USD (4,79 mld zł). Odrzucono wówczas kontroferty Boeinga z KC-46A Pegasus i Israel Aerospace Industries (IAI) z przebudowanym Boeingiem 767-300ER Multi Mission Tanker Transport (MMTT) (P-8A Poseidon dla Korei, 2018-06-27; SW-4 dla Korei?, 2018-06-20).

Korea Południowa jest trzecim w tym roku użytkownikiem międzynarodowej floty MRTT, który odebrał pierwszy swój samolot. We wrześniu odbiór potwierdziły Francja i Singapur. A330-200 MRTT są eksploatowane w Arabii Saudyjskiej, Australii, Wielkiej Brytanii i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Zamówienia złożyły ponadto wspólnie Belgia, Holandia, Niemcy i Norwegia w ramach programu Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet. Dzięki temu łączne pula zamówień wynosi obecnie 63 samoloty (Francja odebrała pierwszego Phénixa, 2018-09-28; Singapur odebrał A330 MRTT, 2018-09-04; Automatyczne tankowanie KC-30A, 2018-07-14).