We wtorek, 11 listopada 2025, europejska spółka Airbus Defence and Space (część grupy Airbus) poinformowała w mediach społecznościowych, że pierwszy z ośmiu morskich samolotów rozpoznawczych C295 MSA (Maritime Surveillance Aircraft) dla wojsk lotniczych i kosmicznych Hiszpanii (Ejército del Aire y del Espacio) został oblatany.
Zdjęcie: Airbus Defence and Space
Samolot o numerze rejestracyjnym EC-293 wzbił się w powietrze z lotniska przyzakładowego Airbus Defence and Space w San Pablo k. Sewilli w Hiszpanii, gdzie został ukończony 31 lipca br. Samolot jeszcze nie otrzymał docelowych powłok malarskich oraz oznaczeń przyszłego użytkownika, podobnież wyposażenia specjalistycznego.
Poinformowano, że pierwszy lot koncentrował się na sprawdzaniu systemów pokładowych, torując drogę do testów systemów misji. Przed dostawą w 2026 planowane są kolejne testy w locie i na ziemi.
Przypomnijmy, że 20 grudnia 2023 Ministerstwo Obrony Hiszpanii zamówiło 16 samolotów C295 w konfiguracji morskiego samolotu patrolowego (Maritime Patrol Aircraft, MPA) Persuader i omawianego morskiego samolotu rozpoznawczego MSA. W ramach pierwotnej umowy wykonawczej o wartości 1,695 mld EUR (wówczas 7,35 mld zł), resort obrony z Madrytu zamówił 6 C295 MPA Persuader i 10 C295 MSA. Jednakże 1 sierpnia 2024 podpisano aneks do umowy, w ramach którego zmniejszono liczbę C295 MSA o dwa, jednocześnie zwiększając o tyle samo liczbę C295 MPA Persuader – Hiszpania otrzyma po osiem samolotów obu wersji.
Kontrakt obejmuje także dostawę systemów szkoleniowych (symulatory Full Flight Simulator i Mission System Simulator) oraz wstępne wsparcie logistyczne.
C295 MSA będzie następcą samolotów CASA/IPTN CN-235 VIGMA, które służą w wojskach lotniczych i kosmicznych od 2008 roku (osiem do misji patrolowych i SAR oraz sześć do szkolenia). Będzie wyposażona przede wszystkim do operacji morskich i lądowych, takich jak zwalczanie przemytu, nielegalnej imigracji oraz handlu narkotykami, a także do udziału w krajowych i międzynarodowych misjach poszukiwawczo-ratowniczych. Co ciekawe, dwa samoloty w tym wariancie ma otrzymać Angola, która zamówiła łącznie trzy egzemplarze 21 kwietnia 2022 (Republika Angoli zamówiła trzy samoloty Airbus C295).
Grafika: Airbus Defence and Space
Nowe samoloty umożliwią Ejército del Aire y del Espacio oraz hiszpańskiej marynarce wojennej (Armada Española) wzmocnienie potencjału zdolności do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), a także rozbudowę i udoskonalenie zdolności ich jednostek patrolowych, rozpoznawczych oraz poszukiwawczo-ratowniczych (Search And Rescue, SAR).
Samoloty C295 MPA zastąpią wycofaną z końcem 2022 roku flotę samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Lockheed P-3 Orion – dwóch P-3A HW i czterech P-3M (zmodernizowane eks-norweskie P-3B), użytkowanych od 1971 w bazie lotniczej Morón. Będą one wyposażone do prowadzenia misji przeciw okrętom podwodnym i nawodnym oraz do misji obserwacyjno-rozpoznawczych. Podobnie jak Oriony będą mogły przenosić uzbrojenie, takie jak torpedy i inne.
Wersja MPA będzie bogato wyposażona w sprzęt łączności, dzięki czemu będzie mogła współpracować z innymi platformami z różnych domen (morskiej, lądowej, powietrznej). Samolot może stać się latającym stanowiskiem dowodzenia i kontroli, zapewniając hiszpańskim siłom zbrojnym wszechstronność niezbędną do wykonywania szerokiego zakresu zadań (Dwa C295 MPA dla Irlandii).
Obie wersje będą miały wysoki stopień synergii. Hiszpanie eksploatują już 13 samolotów Airbus C295 w konfiguracji transportowej (planowane są kolejne zakupy – przyp. red.). Jak wspomniano, zamówione samoloty są montowane w zakładach Airbusa w Sewilli. Ponad 40% struktur wszystkich samolotów C295 powstaje w zakładach Airbus Poland w Warszawie-Okęciu (zewnętrzne struktury skrzydeł, drzwi do ładowni, rampa, drzwi do kabiny załogi, a także instalacje do zrzutu spadochroniarzy i wiązki elektryczne). Działa tam również Centrum Serwisowe tych samolotów, z którego korzysta Polska i inni użytkownicy (Rozmowy w MON z prezesem europejskiej grupy Airbus).
Przypomnijmy, że 30 lipca 2020 rząd hiszpański porozumiał się z grupą Airbus w sprawie wsparcia sektora lotniczego podczas pandemii COVID-19 poprzez zakup dla sił zbrojnych i służb publicznych dużej partii samolotów i śmigłowców. Wśród nich zadeklarowano pozyskanie 4 C295 MPA (Samoloty i śmigłowce Airbusa dla Hiszpanii).
First flight success! 🇪🇸 The first of 8 Airbus #C295 Search and Rescue aircraft (SAR) for @EjercitoAire has taken to the skies in Seville. ✈️
This first flight focused on flight system checks, paving the way for mission system tests. More flight and ground tests are planned… pic.twitter.com/931WozQYtF
— Airbus Defence (@AirbusDefence) November 11, 2025
Czytaj także:
