31 lipca z lotniska przy w należących do koncernu Lockheed Martin zakładach montażu końcowego FACO (Final Assembly and Check Out) Fort Worth w powietrze wzbił się pierwszy samolot F-35A Lightning II, przeznaczony dla lotnictwa amerykańskiej Gwardii Narodowej. Na początku września samolot trafi do bazy lotniczej Gwardii Narodowej Burlington w stanie Vermont, gdzie stacjonuje 134. Eskadra 158. Skrzydła Myśliwskiego. Do jednostki trafi łącznie dwadzieścia samolotów, z czego dwa do rezerwy (F-35 w eskadrze agresorów, 2019-05-10).
 F-35A o nr bocznym 17-5265 jest pierwszym z dwudziestu, przeznaczonych dla lotnictwa Gwardii Narodowej stanu Vermont. Ogółem cała formacja otrzyma 120 samolotów

F-35A o nr bocznym 17-5265 jest pierwszym z dwudziestu, przeznaczonych dla lotnictwa Gwardii Narodowej stanu Vermont. Ogółem cała formacja otrzyma 120 samolotów

Gwardia Narodowa stanu Vermont (VT ANG), nazywana nieformalnie Green Mountain Boys, do niedawna użytkowała samoloty F-16C/D Block 30. Ostatnie loty operacyjne na samolotach F-16 odbyły się 6 kwietnia 2019 po 33 latach służby. Samoloty w wersji Block 30 były w użyciu od 2008. Wcześniej od 1994 były to F-16C/D Block 25, od 1990 F-16A/B Block 15 ADF, a od 1986 F-16A/B Block 15.

Pierwsze szkolenia pilotów lotnictwa Gwardii Narodowej rozpoczęto 16 lipca 2012 w bazie lotniczej Eglin na Florydzie. Pierwszym pilotem, który zasiadł za sterami F-35A był mjr Jay Spohn, który wcześniej latał na F-15C Eagle i A-10C Thunderbolt II / Zdjęcia: Vermont Air National Guard

Pierwsze szkolenia pilotów lotnictwa Gwardii Narodowej rozpoczęto 16 lipca 2012 w bazie lotniczej Eglin na Florydzie. Pierwszym pilotem, który zasiadł za sterami F-35A był mjr Jay Spohn, który wcześniej latał na F-15C Eagle i A-10C Thunderbolt II / Zdjęcia: Vermont Air National Guard

Wybór jednostki Gwardii Narodowej, która otrzyma samoloty nowej generacji, został ogłoszony w 2017. Modernizacja infrastruktury lotniska w Burlington kosztowała 160 mln USD (620,2 mln zł). Zgodnie z decyzją dowództwa Sił Powietrznych (US Air Force, USAF), F-35A w dalszej kolejności trafią także do następujących jednostek lotnictwa Gwardii Narodowej: 115. Skrzydła w bazie lotniczej Traux w Madison (Wisconsin), 124. Skrzydła w bazie Gowen w Boise (Idaho), 125. Skrzydła w Jacksonville (Floryda), 127. Skrzydła w bazie Selfridge (Michigan) i 187. Skrzydła w bazie Dannelly w Montgomery (Alabama) (Czterechsetny F-35 dostarczony, 2019-06-05).

Co ciekawe, pomimo decyzji dowództwa USAF, wielu lokalnych mieszkańców sprzeciwia się stacjonowaniu samolotów 5. generacji w Vermont w ramach inicjatywy Save Our Skies/Stop The F-35. Głównym powodem są obawy związane z niebezpieczeństwami, w tym narażeniem na zwiększony hałas. Innym argumentem jest możliwość przenoszenia przez F-35A kierowanych bomb nuklearnych B61. W rzeczywistości, samoloty tego typu nie przeszły jeszcze integracji i certyfikacji z tego typu uzbrojeniem, a egzemplarze Gwardii Narodowej nie zostaną do tego przystosowane. B61 trafią na uzbrojenie samolotów USAF na początku lat 2020.