28 listopada organizacja OCCAR poinformowała o oblocie pierwszego prototypu wielozadaniowego samolotu transportowo-tankującego Airbus A330-200 MRTT (Multinational Multi-Role Tanker Transport). Konstrukcja przeznaczona jest dla wsparcia sił zbrojnych Belgii, Holandii, Luksemburga, Niemiec i Norwegii, skupionych w konsorcjum NATO MMF (Kolejne A400M w rocznicę Konwencji OCCAR, 2018-03-25).
Airbus A330-200 MRTT, oznaczony jako MMF-1, wzbił się w powietrze 28 listopada. Drugi prototyp, MMF-2, znajduje się na etapie montażu końcowego. /Zdjęcie: Airbus Defence and Space
Samolot, który otrzymał oznaczenie MMF-1, po zakończeniu montażu i prób naziemnych w zakładach Airbusa, pomyślnie wystartował z bazy lotniczej Getafe pod Madrytem i udał się do Wielkiej Brytanii, gdzie zostanie pomalowany. Następnie przejdzie wymaganą certyfikację, w tym próby w locie, tak aby w maju 2020 oddać go w ręce użytkowników.
Zgodę na lot i dalszy etap odbioru wydała Rada Wykonawcza konsorcjum MMF, która zebrała się na ostatnim posiedzeniu w tym roku. Drugi egzemplarz, oznaczony jako MMF-2, jest obecnie montowany w zakładach Airbusa w Tuluzie, skąd zostanie przebazowany do Getafe, gdzie przejdzie odpowiednie modyfikacje pod kątem funkcji transportowych i tankowania w powietrzu. Ten egzemplarz ma zostać przekazany w czerwcu 2020 (Symulator A330 MRTT w Sewilli, 2018-11-29).
Wśród indywidualnych użytkowników samolotów A330 MRTT są Arabia Saudyjska, Australia, Francja, Korea Południowa, Singapur, Wielka Brytania i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Obecnie łączna pula zamówień wynosi 63 samoloty (Pierwszy MRTT w Korei , 2018-11-13; Francja odebrała pierwszego Phénixa, 2018-09-28; Singapur odebrał A330 MRTT, 2018-09-04; Automatyczne tankowanie KC-30A, 2018-07-14).
Analiza
Początkowo, do konsorcjum MMF, utworzonego przez Holandię i Luksemburg 28 lipca 2016, dołączyły Belgia, Niemcy i Norwegia, które 16 lutego 2017 podpisały dokument Declaration of Intent on Multi Role Tanker Transport Capability (MRTTC). Negocjacje w sprawie dołączenia do konsorcjum prowadzą także Czechy, Hiszpania i Szwecja.
Podpisana deklaracja pozwoli stworzyć przyszłą flotę powietrznych tankowców Sojuszu Północnoatlantyckiego. Do pierwotnie dwóch zamówionych samolotów, dołączono sześć kolejnych. Będą stacjonować w holenderskiej bazie lotniczej Eindhoven i niemieckiej połączonej bazie lotniczej Kolonia-Bonn.
Co ciekawe, w czasie powoływania do życia inicjatywy MMF, wśród państw, które mają dołączyć w przyszłości była wymieniana Polska, która w listopadzie 2014, razem z Belgią, Hiszpanią, Holandią, Niemcami i Norwegią zgłaszała chęć wspólnego pozyskania samolotów transportowo-tankujących. 15 lutego 2017 Inspektorat Uzbrojenia MON opublikował informację dotyczącą analizy rynku w zakresie pozyskania dla Sił Zbrojnych RP zdolności do powietrznego transportu o zasięgu strategicznym, ewakuacji medycznej oraz tankowanie w powietrzu pk. Karkonosze.