5 listopada spółka joint venture Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) przekazała niemieckim wojskom lądowym (Heer) pierwszą partię 20 samochodów ciężarowych HX2. Łączne zamówienie Bundeswehry obejmie 2271 egzemplarzy w układach napędowych 6×6 i 8×8.

Pierwsza partia samochodów ciężarowych z rodziny RMMV HX2 objęła 20 pojazdów w układzie napędowym 6x6.

Pierwsza partia samochodów ciężarowych z rodziny RMMV HX2 objęła 20 pojazdów w układzie napędowym 6×6.

Ceremonia przekazania samochodów odbyła się w Monachium, choć pojazdy były już gotowe 30 października. Symboliczne kluczyki do samochodów odebrali dyrektor BAAINBw Rainer Krug, szef Połączonego Dowództwa Wsparcia Bundeswehry (KdoSKB) gen. bryg. Stefan Linus Fix i płk Ralf Albert Nau z dowództwa Heer. Do końca bieżącego roku RMMV przekaże Bundeswerze jeszcze 90 samochodów ciężarowych.

Podczas ceremonii przekazania, dyrektor generalny Rheinmetall, Armin Papperger, wyraził zadowolenie, że Bundeswehra dołącza do grona użytkowników HX2. W ostatnich latach niemiecka spółka realizowała bowiem tylko zamówienia eksportowe od Wielkiej Brytanii, Australii, Nowej Zelandii, Norwegii i Szwecji (Więcej ciężarówek dla Australii, 2018-07-26).

Siedmioletnia umowa ramowa pomiędzy urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) a spółką RMMV o wartości 900 mln EUR (3,89 mld zł) została podpisana 7 lipca 2017. Pierwsza partia dotyczy dostaw 558 ciężarówek o wartości około 240 mln EUR (1,037 mld zł). Pakiet obejmuje wsparcie techniczne i szkoleniowe. Dostawy zakończą się w 2021.

Symboliczne kluczyki, datowane na 30 października, odebrali Rainer Krug, gen. bryg. Stefan Linus Fix i płk Ralf Albert Nau. / Zdjęcia: RMMV

Symboliczne kluczyki, datowane na 30 października, odebrali Rainer Krug, gen. bryg. Stefan Linus Fix i płk Ralf Albert Nau. / Zdjęcia: RMMV

Nowe samochody, w ramach programu nieopancerzonych pojazdów transportowych UTF o klasie obciążenia 5 i 15 t (Ungeschützte Transportfahrzeuge mil gl in den Zuladungsklassen 5t und 15t), będą systematycznie zastępować przestarzałe ciężarówki MAN KAT1 MIL GL, które były produkowane w latach 1976-1981 w wersjach 8×8, 6×6 i 4×4. Co ciekawe, pomimo że kabiny nowych pojazdów są nieopancerzone, dzięki modułowej konstrukcji mogą zostać w dowolnym momencie zmodyfikowane, aby zapewnić wysoką ochronę balistyczną załodze. Zwiększenie masy nie będzie mieć wpływu na właściwości terenowe i manewrowe.

Heer są obecnie użytkownikiem innych pojazdów z rodziny RMMV HX, rozwijanych początkowo na potrzeby Wielkiej Brytanii. W grudniu 2011 złożono zamówienie na dostawę 12 ciągników siodłowych HX 81 z opancerzoną kabiną wraz z naczepami DOLL.