Maszyny, zmontowane w zakładach Lockheed Martin w Fort Worth, należą do partii 42 F-35B, które zostały zamówione poprzez procedurę FMS w Stanach Zjednoczonych. W trakcie dostawy wykonano przelot bezpośredni nad Oceanem Spokojnym z międzylądowaniami oraz wsparciem samolotów tankowania powietrznego. Docelowo mają stanowić elementy grup lotniczych lekkich lotniskowców typu Izumo.

W ramach dwóch umów Japonia zamówiła łącznie 105 egzemplarzy F-35A Lightning II oraz 42 F-35B. Dzięki temu będzie największym eksportowym użytkownikiem samolotów powyższej rodziny. Tak duża liczba ma pozwolić na utrzymanie potencjału odstraszania w regionie. Dodatkowo, dzięki zmianom prawnym, samoloty mogą pełnić zadania uderzeniowe w ramach ewentualnych ataków prewencyjnych.

Pierwsze trzy F-35B Lightning II zostały dostarczone do Japonii. Zdjęcie: Siły Samoobrony Japonii

Dzięki wdrożeniu do linii F-35B Lightning II Siły Samoobrony Japonii uzyskają zdolności, które nie były dostępne od końca II wojny światowej. Każdy z lekkich lotniskowców typu Izumo ma możliwość zabrania grupy lotniczej składającej się z około 20 samolotów tego typu.

Dotychczas wersja skróconego startu i lądowania została zamówiona przez Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię, Włochy, Singapur oraz Japonię. Otwartym pytaniem pozostaje decyzja Hiszpanii, która wydaje się naturalnym klientem na niewielką liczbę maszyn dla lotnictwa morskiego.