6 stycznia br. niemiecki dziennik Handelsblatt poinformował o wizycie w Berlinie prezesa i dyrektora generalnego fińskiej grupy Patria Oy, Esa Rautalinko, podczas której padła oferta sprzedaży niemieckim siłom zbrojnym (Bundeswehrze) najnowszych kołowych transporterów opancerzonych Patria 6×6, wraz z szeroką współpracą przemysłową, jako następców dla rodzimych TPz Fuchs 1, które w kwietniu br. skończą 42 lata swojej służby (40-lecie Fuchsów).
Patria 6×6 / Zdjęcie: Patria Oy
W wywiadzie dla niemieckiego dziennika, Esa Rautalinko powiedział, że złożona została również oferta niemieckiemu przemysłowi, który mógłby zająć się produkcją seryjną pojazdów, jak i późniejszym wsparciem technicznym ich eksploatacji w niemieckich wojskach lądowych (Heer). Wynika to faktu, że fińskie możliwości produkcyjne są niewielkie (do 40 pojazdów rocznie), a niemieckie potrzeby ogromne. Patria 6×6 mógłby być bowiem potencjalnym następcą nawet ponad 940 pojazdów rodziny TPz Fuchs 1, z których 267 to najnowszy wariant 1A8.
Finowie nie ukrywają, że rozmowy toczą się ze spółkami Krauss-Maffei Wegmann (KMW) i Rheinmetall AG, które dysponują największym doświadczeniem w produkcji pojazdów opancerzonych. Ponadto, Rheinmetall AG to producent TPz Fuchs 1. Rautalinko twierdzi, że Bundeswehra może otrzymać w pełni modułowy pojazd opancerzony, dostosowany do różnych zadań od transportu żołnierzy, przez ewakuację medyczną po inne misje specjalistyczne.
Warto mieć też na uwadze fakt, że sama Bundeswehra jest potencjalnie zainteresowana fińską konstrukcją, gdyż 14 czerwca 2022 Niemcy dołączyły do programu wspólnego zakupu pojazdów opancerzonych 6×6, który otrzymał kryptonim CAVS (Common Armored Vehicle System) wraz z Finlandią, Łotwą, Estonią (od 2019) i Szwecją (od 2021). Finlandia i Łotwa już zamówiły właśnie pojazdy Patria 6×6 (Finlandia zamówiła pojazdy Patria 6×6, Pierwszy Patria 6×6 już na Łotwie).
Ponadto, jak ujawnił Rautalinko, zainteresowanie Patrią 6×6 wyrażają także Norwegia, Słowacja, Czechy i Japonia. Ta ostatnia wskazała w grudniu ub. r. większy AMV XP w ramach programu WAPC (Wheeled Armoured Personnel Carrier) (Japonia wybrała AMV XP fińskiej Patrii).
Potencjalny konkurent – Fuchs Evolution (1A9). Warto pamiętać, że projekt oraz rozwiązania zastosowane w TPz Fuchs 1/2 wpłynęły na takie konstrukcje jak fińskie Sisu XA-180 Pasi 6×6 i ich wersje rozwojowe (XA-185/186/188/200/203), chińskie WZ-551/ZSL92 oznaczone także jako typ 90/92 czy w końcu na ukraińskiego BTR-4 Bucefalus / Zdjęcie: Rheinmetall AG
Jednak potencjalnym konkurentem dla Patrii 6×6 może być nowe wcielenie Fuchsa, promowane od zeszłego roku przez Rheinmetall AG pod nazwą Fuchs Evolution (lub potencjalnie 1A9), charakteryzujące się zwiększoną mobilnością, ochroną balistyczną, kubaturą, a której rozwiązania pochodzą z eksportowego pakietu modernizacyjnego Fuchs 2 i w niemieckiej nomenklaturze wojskowej noszącej wspólne oznaczenie Fuchs 1A8/1A8 Plus. Jeśli chodzi o Bundeswehrę, to nowy pojazd trafiłby w pierwszej kolejności do jednostek rozpoznawczych i inżynieryjnych, gdyż najnowsze Fuchsy utraciły zdolności pływania, a w dalszej do pozostałych formacji (Podwyższony wariant TPz Fuchs, Rheinmetall zmodernizuje niemieckie wozy rozpoznania skażeń).
Patria 6×6 – opis
Patria 6×6 jest to pojazd zaprojektowany jako następca rodziny XA-180/185/200 Pasi 6×6 i zaprezentowany po raz pierwszy podczas paryskich targów Eurosatory 2018 (był też prezentowany na kieleckim MSPO w 2019). Pojazd powstał w oparciu o zmodyfikowane podwozie transporterów piechoty AMV 8×8 z dwu-wahaczowym, w pełni niezależnym zawieszeniem i nowym układem przeniesienia mocy. Pojazd otrzymał 400-konny silnik wysokoprężny z maksymalnym momentem obrotowym 1870 Nm i automatyczną, 7-biegową przekładnią.
Załoga składa się z trzech żołnierzy, a liczba desantu została zwiększona do dziesięciu. Kierowca steruje dwoma osiami (opcjonalnie trzema) i ma do dyspozycji m.in. system noktowizyjny SENOP i kamerę cofania. Zasięg operacyjny to ponad 700 km, a maksymalna prędkość to ponad 100 km/h. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%, przeszkody terenowe o wysokości 0,6 m, rowy o szerokości 1,0 m, brody o szerokości 1,5 m, a także opcjonalnie przeszkody wodne.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.