W środę, 16 lipca 2025, Jednostka Wojskowa Formoza (JW 4026) opublikowała informację z rozstrzygnięcia postępowania przetargowego prowadzonego od 12 czerwca br. na dostawy bezzałogowych statków latających z możliwością wodowania klasy mini.
Zdjęcie poglądowe: Łukasz Zacharczuk, JW Formoza
Termin składania ofert minął 27 czerwca o godz. 8.00. Kryteriami wyboru oferty były cena (60%) i gwarancja na 24 miesiące (40%). Budżet zamówienia na część podstawową wynosił 6 000 000 zł netto (7 380 000 zł brutto), a z zamówieniem opcjonalnym 6 358 700 zł netto (7 821 201 zł brutto).
Jedyną ofertę złożyła spółka Parasnake Arkadiusz Szewczyk z Kielc, którą wyceniła następująco: 4 383 474 zł brutto na zamówienie podstawowe, 1 285 000 zł brutto na szkolenie, 1 857 177 zł brutto na zamówienie opcjonalne – łącznie 7 525 651 zł brutto. Oferta uzyskała 60 pkt za cenę i 0 pkt za gwarancję na 24 miesiące. Termin dostawy minie 15 listopada 2025.
Zgodnie ze specyfikacją warunków zamówienia, JW Formoza wymagała, aby sprzęt będący przedmiotem dostawy był fabrycznie nowy, wyprodukowany nie później niż w 2025 roku. Komplet BSP dostarczany w ramach podpisanej umowy musi być wykonany w jednakowej kompletacji – należy przez ten zapis rozumieć montowanie BSP z takich samych zespołów, podzespołów i elementów.
Zestaw ma składać się z bezzałogowego statku powietrznego z możliwością wodowania klasy mini, systemu kontroli i kierowania wraz z systemu antenowego wraz oprogramowaniem operacyjnym. Dodatkowo do ciągłości działania zestawu niezbędne są pakiety zabezpieczenia logistycznego.
Zestaw BSP powinien zapewnić:
- prowadzenie obserwacji (poszukiwania i śledzenia) obiektów w dzień i w nocy;
- małe rozmiary zestawu, maksymalny rozmiar platformy nie powinien przekraczać 2 metrów długości, waga nieprzekraczająca 15 kg MTOM
- możliwość transportu w konfiguracji do wykonania jednej operacji (misji) przez 2 osoby;
- zasięg sterowania do co najmniej 20 km;
- rozszerzony zasięg sterowania za pomocą anteny dodatkowej do co najmniej 60 km (wymaganie opcjonalne – mające wpływ na ocenę oferty);
- czas trwania pojedynczej misji (lotu) nie mniej niż 120 minut;
- niską sygnaturę dźwiękową (zdolność do cichego lotu) oraz optyczną zestawu (zdolność do skrytego lotu);
- możliwość ręcznego sterowania przez operatora z konsoli operatora;
- możliwość pracy w systemie automatycznym (śledzenie obiektu) w zakresie widzialnym i podczerwieni;
- możliwość wykonania lotu po określonej trasie;
- dozorowanie wyznaczonego rejonu działania;
- określenie odległości do obiektów;
- możliwość podświetlenia celu z użyciem lasera;
- automatyczne lub manualne lądowanie platformy na powierzchni wody (morza) lub lądzie w obszarze maksymalnie 50x50m;
- możliwość prowadzenia operacji z mobilnej naziemnej stacji kontroli (GCS) umieszczonej na poruszającym się pojeździe lub łodzi (okręcie);
- być wyposażona w RVT o zasięgu minimalnie 5 km;
- możliwość obsługi urządzeń w nocy zapewniającą skryte działanie;
- rejestrację sekwencji obrazów wraz z danymi telemetrycznymi w zakresie widzialnym i podczerwieni;
- pełną funkcjonalność podczas pracy w warunkach przewidzianych dla operatora systemu, m.in. w następujących uwarunkowaniach:
- nad lądem i wodą;
- o dowolnej porze doby;
- w różnorodnym środowisku terenowym (pustynia, las, góry, teren zurbanizowany, teren górzysty/pagórkowaty w tym sektory zakryte oraz trudnodostępne np. półki skalne, klify);
- do monitorowania sytuacji bieżącej (pracy systemu) bez dostępu do sygnału GPS
- w różnorodnych warunkach klimatycznych (różne pory roku w różnorodnych strefach klimatycznych: wilgotnych, suchych, górskich i umiarkowanych chłodnych);
- w różnych warunkach atmosferycznych (opady deszczu, opady śniegu, mgła, zachmurzenie, wiatr);
- w warunkach działań wojennych;
- niezawodną pracę oraz odporność na oddziaływanie czynnikówśrodowiska morskiego;
- niską moc promieniowania fali elektromagnetycznej;
- odporność na zakłócenia sygnału sterującego i GPS;
- możliwość operowania kilku platform w jednym obszarze (utrzymanie odpowiedniej kompatybilności elektromagnetycznej);
- możliwość przekazywania sterowania platformy pomiędzy poszczególnymi GCS w trakcie wykonywania misji bez jej przerywania;
- Możliwość stosowania różnych typów systemów antenowych w zależności od wymogów misji;
- Spełniać wymagania normy militarnej – MIL-STD 810.
Platforma latająca powinna zapewnić:
- budowa modułowa, umożliwiająca wymianę elementów w polu, w tym wymianę głowicy;
- platforma powinna mieć możliwość lądowania na wodzie słonej jak i słodkiej z możliwością unoszenia się na jej powierzchni min 3h przy stanie morza 3, i być gotowa do dalszego działania po wyciagnięciu z wody;
- spełniać normę IP56;
- sterowanie manualne lub w trybie automatycznym, z możliwością zmiany trybui przeprogramowania parametrów lotu.
- musi zapewnić wyznaczenie swojej pozycji oraz rzeczywistego położenia obiektów (długość, szerokość geograficzna oraz wysokość) – po podłączeniu modułu GPS – oraz wyświetlenie tych danych na obrazie;
- transmisję obrazu video na żywo i zdjęcia w HD z kamer dziennych i termowizyjnych;
- waga platformy latającej – w przedziale 6-15 kg;
- platforma powinna się cechować niską sygnaturą optyczną oraz dźwiękową;
- odporność na wiatr min. 12 m/s (wartość średnia);
- czas lotu nie mniej niż 180 minut w standardowych warunkach lotu;
- napęd elektryczny;
- tryb lądowania automatyczny lub manualny;
- pułap maksymalny: minimum 3000 m. n.p.m.
Głowica optyczna powinna być wykonana jako pojedyncza głowica EO/NIR/IR lub oddzielnie w wersjach dziennej i nocnej, spełniająca minimalnie poniższe parametry:
- powinna posiadać stabilizacja mechaniczną w co najmniej w dwóch osiach, dodatkowo stabilizację cyfrową;
- powinna zapewniać strumień wideo o minimalnej rozdzielczości 640x512px, 30fps w czasie rzeczywistym;
- możliwość wykonywania zdjęć o wysokiej rozdzielczości;
- możliwość pracy we wszystkich środowiskach (wodoodporna);
- możliwość oświetlenia laserowego celu;
- możliwość nieograniczonego obrotu w płaszczyźnie pionowej (PAN: 360o);
- możliwość ustalenia pochylenia (TILT) w zakresie min od -90° do +20°;
- Sensor EO:
- rozdzielczość nie mniejsza niż 1920 x 1080;
- zoom optyczny(min 30x) + cyfrowy do użycia łącznie;
- HFOV: 56° do 1,2°;
- Sensor NIR:
- rozdzielczość matrycy min. 640 x 512px;
- praca w różnych warunkach termicznych;
- zoom optyczny (min 4x)+ cyfrowy;
- HFOV: 10.7° do 4.7°;
- Sensor IR: (wymaganie opcjonalne – mające wpływ na ocenę oferty):
- rozdzielczość matrycy min. 640 x 512px;
- praca w różnych warunkach termicznych;
- zoom optyczny (min 7x)+ cyfrowy;
- HFOV: 40° do 5.3°.
Stacja kontroli i kierowania (SKiK):
- musi umożliwiać pełne sterowanie platformą, sensorami platformy latającej oraz funkcjami systemu;
- musi umożliwiać pracę systemu bez zewnętrznych źródeł zasilania co najmniej 3 godzin pracy;
- możliwość przekazywania pomiędzy poszczególnymi SKiK;
- możliwość wyłączenia transmitera SKiK w trakcie trwania misji;
- musi być wyposażona w system podświetlenia pozwalający na pracę w warunkach nocnych;
- musi być wyposażona w funkcję inicjującą proces śledzenia obiektów;
- musi być wyposażona w funkcję inicjującą proces pomiaru odległości;
- musi być wyposażona w funkcję inicjującą proces nagrywania obrazu;
- musi być wyposażona w funkcję programowania lotu po określonej trasie;
- musi być wyposażona w kolorowy wyświetlacz;
- wyświetlacz powinien posiadać opcję regulacji jasności i kontrastu;
- obraz na wyświetlaczu musi być czytelny w słońcu;
- musi zapewniać cyfrową rejestrację obrazu;
- musi umożliwiać podpięcie rożnych systemów antenowych w zależności od wymogów misji;
- musi posiadać interfejs wyjściowy umożliwiające retransmisje sygnału wideo;
- kontroler musi zapewniać obsługę w rękawiczkach.
System antenowy:
Powinien obejmować różne typy anten, umożliwiających realizacji zadań, w konfiguracji przenośnej jak i mobilnej. Anteny powinny mieć możliwość montowania na pojazdach i małych łodziach/statkach.
System sterowania:
- Musi umożliwiać wymianę platform latających pomiędzy poszczególnymi zestawami (SKiK) – (możliwość przypisania dowolnej platformy do dowolnej Stacji Kontroli i Kierowania);
- Systemy łączności (transmisji obrazu i sterowania) powinny być odporne na zakłócenia oraz zabezpieczone szyfrowaniem min AES 256;
- Dane zbierane w trakcie trwania misji (strumienie audio, video muszą być szyfrowane i zapisywane w czasie rzeczywistym);
- Musi być wyposażony w ładowarkę baterii/akumulatora z zintegrowanym zasilaczem i możliwością zasilania dla różnych wartości napięcia np.12V, 24V,110V, 230V z kompletem przejściówek/adapterów UK, US;
- Musi zapewnić możliwość podłączenia do zasilania pokładowego -12/24V;
- Zalecane jest aby zestaw spełniał jedno z następujących wymagań dotyczących możliwości emitowania energii elektromagnetycznej w zakresie fal radiowych:
- praca w zakresach częstotliwości będących w użytkowaniu SZ RP przeznaczonych dla służby radiokomunikacyjnej ruchomej,
- praca w preferowanych przez SZ RP zakresach częstotliwości przeznaczonych dla tego typu sprzętu:
- 318,25 ÷ 328,25 MHz; 345,25 ÷ 355,25 MHz – na potrzeby sterowania;
- 1350 ÷ 1400,00 MHz – na potrzeby transmisji video;
- 2025,00 ÷ 2070 MHz – na potrzeby sterowania i transmisji video;
- 2200,00 ÷ 2250,00 MHz – na potrzeby sterowania i transmisji video;
- 18− 2483,50 ÷ 2500,00 MHz – na potrzeby sterowania i transmisji video;
- 4400,00 ÷ 4900,00 MHz – na potrzeby sterowania i transmisji video.
Wymagania konstrukcyjne:
- Długotrwałość lotu platformy powietrznej nie może być krótsza niż 120 minut.
- Zasięg sterowania w zależności od konfiguracji, maksymalny zasięg niemniej niż 20 km;
- Minimalny pułap 3000 m. n.p.m.;
- Odporność na wiatr minimalnie 12 m/s;
- Możliwość użycia platformy z wyłączonym systemem GPS lub w przypadku braku sygnału GPS;
- Posiadać system autopilota umożliwiający operatorowi realizacje innych czynności w trakcie pilotowania platformy latającej;
- Posiadać możliwość lotu w trybie manualnym jak i po wcześniej zaprogramowanej trasie.
- System i oprogramowanie powinny umożliwiać dowolne przełączanie pomiędzy trybami lotu oraz przeprogramowywanie trasy lotu w trakcie trwania misji;
- Przesyłany obraz musi być szyfrowany, min AES 256;
- Sygnał sterowania musi być szyfrowany, min AES 256;
- Zapisane dane w SKiK muszą być zaszyfrowane (parametry lotu oraz materiał video);
- Zestaw musi posiadać zdolności rozpoznania obrazowego w każdych warunkach oświetleniowych występujących w ciągu doby;
- Zestaw musi posiadać budowę modułową zapewniający szybką wymianę poszczególnych modułów (np. głowica optyczna, bateria) a także możliwość naprawy w warunkach polowych poprzez wymianę poszczególnych modułów;
- System powinien mieć możliwość transportu przez 2 osobową obsługę, waga spakowanego systemu w konfiguracji pieszej nie powinna przekraczać 15 kg na plecak;
- platforma musi mieć możliwość lądowania na wodzie z możliwością unoszenia się na jej powierzchni min 3h przy stanie morza 3;
- spełniać normę IP56.
Jeden zestaw powinien składać się z 2 platform powietrznych (z opcją na trzecią) wraz z kompletem akumulatorów, głowic optycznych (EO/NIR) w liczbie 1 + 1 opcjonalnie, termowizyjną (opcjonalnie), SKiK – 1 szt., kompletu anten, plecaka transportowego, skrzyni transportowej, pakietu logistycznego, zestawu eksploatacyjnego oraz zapasowych akumulatorów.
