W czwartek, 6 listopada 2025, 1. Baza Lotnictwa Transportowego z Warszawy (1. BLTr.) opublikowała informację z zawarcia umowy o wartości 8 383 200 zł brutto ze spółką Parasnake Arkadiusz Szewczyk z Kielc na usługi szkolenia teoretycznego oraz symulatorowego personelu latającego rządowych samolotów Gulfstream G550 w latach 2025-2028.
Zdjęcie: Filip Modrzejewski, 1. Baza Lotnictwa Transportowego
Postępowanie przetargowe w tej sprawie było prowadzone procedurą otwartą od 16 kwietnia br., z dwoma zmianami 21 maja br. i 26 maja br. Kryteriami wyboru oferty były cena (60%) i dostępność symulatora w preferowanych godzinach 8:00 – 15:59 (40%).
Zamawiający wymagał złożenia przedmiotowych środków dowodowych: certyfikatu ośrodka szkolenia lotniczego potwierdzającego zgodność z wymaganiami EASA oraz certyfikatu urządzenia treningowego – symulatora typu FFS G550.
Przedmiotem umowy jest szkolenie okresowe/odświeżające (RECURRENT) dla siedmiu załóg, czyli czternastu pilotów, w tym 16-godzinny trening przypominający wiadomości teoretyczne związane z eksploatacją statku powietrznego oraz operacjami lotniczymi w zakresie LVO (Low Visibility Operations) i ILS CAT.II oraz 16-godzinne szkolenie praktyczne na symulatorze.
Otrzymano dwie oferty:
- spółki Parasnake Arkadiusz Szewczyk za 8 383 200 zł brutto, która uzyskała 100 pkt;
- konsorcjum spółek Airtech Solution z Warszawy (Lider) i CAE Training Services z Wiednia za 13 478 510,64 zł brutto, która uzyskała 77,32 pkt.
9 lipca wybrano ofertę Parasnake Arkadiusz Szewczyk i 22 lipca podpisano stosowną umowę.
Warto dodać, że spółka Parasnake Arkadiusz Szewczyk zwyciężyła również w przetargu z 16 kwietnia br. na usługę przeprowadzenia szkolenia teoretycznego oraz symulatorowego personelu samolotów G550 w latach 2025-2026 w zakresie uprawnienie typowe/kwalifikacji typu (TYPE RATING). 8 lipca wybrano jej ofertę, która została wyceniona na 996 820 zł brutto, uzyskując 100 pkt (również pokonała kontrofertę tego samego konsorcjum wycenione na 1 196 000 zł brutto i ocenione 83,35 pkt).
31 sierpnia 2016 Ministerstwo Obrony Narodowej informowało o planach zakupu pięciu samolotów klasy VIP (dwóch małych i trzech średnich) za łącznie 1,7 mld zł. 14 października wpłynęły dwie oferty na małe samoloty: Falcon 7X od Dassault Aviation i G550 od Gulfstream Aerospace Corporation. 21 października ogłoszono zwycięstwo oferty amerykańskiej. Umowę o wartości 440 566 300,80 zł podpisano 14 listopada.
6 stycznia 2017 w zakładach Gulfstreama w Savannah w stanie Georgia, zaprezentowano oba samoloty przeznaczone dla Polski. Przylot samolotów nastąpił 21 czerwca (Książę Józef Poniatowski) i 29 lipca (Generał Kazimierz Pułaski). Pierwszy lot operacyjny, do Paryża, został wykonany 20 listopada przez Pułaskiego.
Czytaj także:
