W środę, 12 marca 2025, Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego Panamy poinformowało o planach zakupu czterech lekkich samolotów turbośmigłowych Embraer A-29 Super Tucano i dwóch średnich transportowych Airbus C295 dla Państwowej Służby Lotnictwa Morskiego (Servicio Nacional Aeronaval, SENAN).
Zdjęcie: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego Panamy
Na wstępie należy zaznaczyć, że od 1990 Panama nie posiada klasycznych sił zbrojnych, a Siły Publiczne (Fuerzas Públicas de Panamá), na które składają się Państwowa Policja (Policía Nacional de Panamá), Państwowa Służba Graniczna (Servicio Nacional de Fronteras), Państwowa Służba Migracyjna (Servicio Nacional de Migración), Służba Ochrony Instytucjonalnej (Servicio de Protección Institucional) i wspomniana Państwowa Służba Lotnictwa Morskiego.
Zgodnie z wczorajszym obwieszczeniem ta ostania otrzyma sześć nowych samolotów przeznaczonych do misji patrolowych, reagowania na sytuacje kryzysowe spowodowane klęskami żywiołowymi i pomocy humanitarnej. Zastąpią one 14 obecnie eksploatowanych samolotów pochodzących z lat 1980., których roczne koszty eksploatacji wzrosły do ok. 10 mln USD.
Decyzja o wyborze A-29 i C295 wynika z analiz różnych platform lotniczych i stanowi odpowiedź na potrzebę posiadania odpowiednich środków, aby stawić czoła nielegalnej działalności takiej jak handel narkotykami czy połowy. Zakup zostanie sfinansowany przy zewnętrznym wsparciu (kredyt? – przyp. red.), wynoszącym ponad 78 mln USD za A-29 i ponad 109 mln USD za C295. Jak podkreślono, parametry taktyczno-techniczne obu konstrukcji zapewnią wszechstronność i skuteczność w wielu misjach zgodnych z priorytetami krajowego nadzoru, kontroli przestrzeni powietrznej i wsparcia humanitarnego, ale przy możliwościach i zasięgu, których Panama nigdy nie posiadała.
Co ciekawe, samoloty C295 mają być eksploatowane wspólnie z producentem, czyli europejską spółką Airbus Defence and Space i będą służyć do realizacji misji humanitarnych i transportowych, jak również zadań obserwacyjnych, rozpoznawczych, poszukiwawczo-ratowniczych, bezpieczeństwa morskiego, a także gaszenia pożarów.
Z kolei brazylijskie samoloty A-29 Super Tucano będą przeznaczone do misji patrolowych. Podkreślono, że liczba użytkowników te samoloty ciągle rośnie, a platforma oferuje szeroki zakres misji, takich jak bliskie wsparcie powietrzne, patrole powietrzne, operacje specjalne, przechwytywanie, nadzór granic, rozpoznanie, eskorta, szkolenie podstawowe i zaawansowane. Wszystkie te zadania są obecnie realizowane przez lotnictwo SENAN, ale za pomocą samolotów słabszych parametrach i których żywotność prawie osiągnęła swój limit.
SENAN dysponuje dwoma samolotami patrolowymi King Air 250/350, pojedynczym Beechcraft Baron, jednym De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter, trzema C212 Aviocar, trzema Beechcraft Cessna 208B Grand Caravan, pojedynczym King Air 100, dwoma Piper PA-31 Navajo i pojedynczym Piper PA-34 Seneca. W przeszłości dysponowała pojedynczym transportowym CASA CN-235, ale został sprzedany (Wsparcie eksploatacji amerykańskich A-29C Super Tucano).