28 października spółka BAE Systems poinformowała, że ze stoczni Govan nad rzeką Clyde w Glasgow wyszedł w morze okręt patrolowy HMS Spey (P234), River Batch 2. Okręt udał się w rejs do portu macierzystego HMNB Portsmouth. Rejs HMS Spey do portu w HMNB Portsmouth poprzedziła seria prób morskich (Contractor Sea Trials) prowadzonych od 18 września. Jest to ostatnia jednostka tego typoszeregu zamówiona dla Królewskiej Marynarki Wojennej Wielkiej Brytanii (Royal Navy) (BAE dostarczy armaty do fregat typu 31, 2020-10-01).

Co ciekawe, dzięki filtrowi mocznikowemu, który redukuje o około 90% emisje tlenków azotu z generatorów diesla, HMS Spey będzie jednym z najbardziej przyjaznych dla środowiska okrętów we flocie Royal Navy. / Zdjęcie: BAE Systems

Co ciekawe, dzięki filtrowi mocznikowemu, który redukuje o około 90% emisje tlenków azotu z generatorów diesla, HMS Spey będzie jednym z najbardziej przyjaznych dla środowiska okrętów we flocie Royal Navy. / Zdjęcie: BAE Systems

Po przybyciu do bazy w Portsmouth HMS Spey przejdzie testy odbiorcze, które potwierdzą zgodność konstrukcji i jej potencjał operacyjny z wymogami Royal Navy. Działania te prowadzone będą we współpracy z producentem jednostki w ramach programu wsparcia logistycznego (Contractor Logistics Support). W tym czasie kontynuowane będzie również szkolenie załogi okrętu. 

Budowa serii okrętów patrolowy typu River Batch 2 prowadzona była przez ostatnie 6 lat w stoczni  w Glasgow należącej do spółki-córki BAE Systems Maritime – Naval Ships. W tym czasie powstało pięć jednostek tego typoszeregu (Mieszane eskadry F-35B na Queen Elizabeth, 2020-09-24). Decyzja o budowie okrętów typu River Batch 2 zapadła 6 listopada 2013. Pierwsze trzy jednostki zamówiono w sierpniu 2014 za równowartość 348 mln GBP (1,79 mld zł). HMS Spey został zamówiony 8 grudnia 2016 w ramach umowy o wartości 287 mln GBP (1,47 mld zł) na dwa ostatnie okręty i pakiet wsparcia dla wszystkich pięciu. 

Cięcie blach pod przyszły HMS Spey odbyło się 21 kwietnia 2017, wodowanie techniczne 19 czerwca 2019, a chrzest 3 listopada 2019. Pozostałe jednostki typu River Batch 2 to HMS Forth (P222), Medway (P223), Trent (P224) i Tamar (P233) – wszystkie już weszły do służby, odpowiednio, od 13 kwietnia 2018, 19 września 2019, 3 sierpnia 2020 i 4 czerwca 2020. Wejście do służby HMS Spey planowane jest na przyszły rok. 

Okręty typu River Batch 2 mają po 90,5 m długości, 13,5 m szerokości, 3,8 m zanurzenia i 2 tys. t wyporności pełnej. Napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne MAN 16V28/33D o łącznej mocy 14 700 kW (19 700 KM) każdy, które zapewniają maksymalną prędkość 25 w. i zasięg do 5500 mil morskich. Wyposażenie stanowią dwie sztywne łodzie hybrydowe Pacific 24 (PAC24) (Autonomiczna PAC24 dla Royal Navy, 2020-06-25).

Załogę stanowi 34 oficerów i marynarzy, ale istnieje możliwość zaokrętowania dodatkowych 36 pasażerów. Na uzbrojenie składa się 30-mm armata morska MSI DS-30B (Mk 44 Bushmaster II), dwa 12,7-mm karabiny maszynowe i dwa 7,62-mm wielolufowe napędowe karabiny maszynowe M134 Minigun.