15 stycznia Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii poinformowało, że spółka General Dynamics Land Systems–UK (GDLS-UK) nie dotrzymała terminu dostaw bojowych wozów piechoty Ajax wraz z wariantami specjalistycznymi do pierwszej brygady uderzeniowej wojsk lądowych (British Army). Opóźni to również proces szkoleń pierwszych załóg z pułku Household Cavalry Regiment, które pierwotnie miały rozpocząć się we wrześniu 2019.

Mimo, że program dostaw pojazdów z rodziny Ajax do pierwszej jednostki liniowej jest opóźniony, brytyjski resort obrony na nadzieję na dotrzymanie terminu ogłoszenia wstępnej gotowości operacyjnej w lipcu 2020  / Zdjęcie: Richard Watt, MO Wielkiej Brytanii

Mimo, że program dostaw pojazdów z rodziny Ajax do pierwszej jednostki liniowej jest opóźniony, brytyjski resort obrony na nadzieję na dotrzymanie terminu ogłoszenia wstępnej gotowości operacyjnej w lipcu 2020 / Zdjęcie: Richard Watt, MO Wielkiej Brytanii

Jeszcze w marcu 2019 resort obrony informował, że dostawy sześciu wariantów pojazdów opartych na wspólnej platformie wcześniej znanej jako Scout SV nastąpi pomiędzy lipcem a wrześniem tego samego roku, tak aby wstępna gotowość operacyjna (IOC) brygady mogła zostać osiągnięta w lipcu 2020. Tymczasem GDLS-UK nie dotrzymała również wydłużonego terminu, ale mimo to resort obrony chce dotrzymać terminu ogłoszenia gotowości (Acusonic dla brytyjskich Ajaxów, 2018-03-20).

Do centrum testowego wojsk lądowych (British Army Armour Centre) w Bovington w hrabstwie Dorset dostarczono jak dotąd sześć z siedmiu prototypów wariantu specjalistycznego: opancerzonego wozu wsparcia rozpoznania Ares. Siódmy prototyp ma przechodzić ostatni etap prób. Pojazd w tym wariancie wyposażony został w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Protector, opracowany przez norweską spółkę Kongsberg Protech Systems (KPS). Moduł jest uzbrojony w 7,62-mm uniwersalny karabin maszynowy L94A1, 12,7- mm ciężki karabin maszynowy oraz 40-mm granatnik automatyczny. Tymczasem nadal nie dostarczono do brygady żadnego z bazowych bwp Ajax, wyposażanych w wieżę z 40-mm armatą automatyczną CT40 i 7,62-mm karabin maszynowy.

Planowanych jest łącznie sześć wariantów specjalistycznych, oprócz już dostarczonych na próby Ajax i Ares, będą to wóz zabezpieczenia technicznego Apollo, wóz ewakuacji i ratownictwa technicznego Atlas, opancerzony wóz inżynieryjny Argus i opancerzony pojazd – stanowisko dowodzenia Athena, którego prototyp miał swoją premierę podczas londyńskich targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI we wrześniu 2019. Pozostałe warianty znajdują się na etapie produkcji. Na potrzeby brygady uderzeniowej trafi 20-25 pojazdów wszystkich wariantów.

Zgodnie z umową z 2015, GDLS-UK dostarczy łącznie 589 pojazdów z rodziny Ajax, które zastąpią CVR(T) –Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked). Spośród tej liczby 245 będzie stanowić bwp (w tym 198 do walki i rozpoznania, 23 kontroli ognia i 24 rozpoznania). Kolejne 256 to wozy wsparcia bojowego PMRS (Protected Mobility Recce Support), w tym 93 transportery i 34 pojazdy wsparcia rozpoznania Ares, 112 Athena i 51 Argus. Pozostałe 88 pojazdów będą to pojazdy inżynieryjne: 38 Atlas i 50 Apollo (Wielka Brytania zamawia Boxery, 2019-11-06).