Firma NP Aerospace nabyła prawa własności intelektualnej do tego produktu, wraz z niektórymi innymi aktywami Jankel Armouring Limited od jej zarządu w 2024. Od tego czasu NP Aerospace wykorzystało swoje uznane umiejętności w zakresie inżynierii, integracji, produkcji i łańcucha dostaw w tym pojeździe, a obecnie wprowadza go na rynek jako znacząco udoskonaloną i zmodernizowaną platformę NP Aerospace. Informacja ta zbiega się z Forum Cywilnych Pojazdów Opancerzonych (Civilian Armoured Vehicle Forum), które odbędzie się w Genewie w dniach 21-23 października 2025.
Pojazd opancerzony Toyota Land Cruiser LC300 / Zdjęcia: NP Aerospace
Zapewniając bezprecedensowy poziom ochrony, funkcjonalności i niezawodności, oparty na wieloletnich opiniach użytkowników, NP Aerospace LC300 jest już poszukiwany i zamawiany przez wiele ministerstw obrony i organizacji pozarządowych (NGO). Po zakwalifikowaniu LC300 do najnowszej Edycji 3 międzynarodowych norm VPAM BRV i ERV (VR7), a także kryteriów balistyczno-wybuchowych PAS 300 oraz PAS 301, NP Aerospace zapewniło, że platforma zapewnia optymalną ochronę i pozostaje dopuszczona do ruchu drogowego dla klientów z NATO i europejskich organizacji pozarządowych, maksymalizując potencjał eksportowy do szerszych międzynarodowych grup użytkowników. Pojazd ten był pierwszym, który uzyskał certyfikat VPAM VR7 BRV i ERV z bocznym wybuchem o promieniu 2 m i trzecim rzędem siedzeń, zgodnie z Edycją 3, która wykorzystuje biofideliczne manekiny, aby zrozumieć rzeczywiste skutki dla pasażerów pojazdu.
LC300 został zaprojektowany z wykorzystaniem rozwiązania opancerzenia mocowanego śrubami, co zapewnia wydajność procesu montażu, modułowość układów elektrycznych oraz unikalne, opatentowane technologie, gwarantując klientom 10-letni okres eksploatacji. W ostatnich miesiącach zespół NP Aerospace wprowadził szereg ulepszeń konstrukcyjnych, uwzględniających zwiększoną masę i ładowność pojazdu, takich jak podwójna kabina i warianty wydłużonego podwozia. Ponadto, NP Aerospace zintegrował również złożone systemy łączności, aby sprostać szerokiemu wachlarzowi potrzeb klientów.
W trakcie tego procesu spółka NP Aerospace udoskonaliła konstrukcję pojazdu i metody produkcji, aby zoptymalizować go i zapewnić mu najwyższe standardy pod względem możliwości, wydajności produkcji, jakości i możliwości wsparcia technicznego przez cały okres eksploatacji. Aby to osiągnąć, zespół w Coventry został powiększony. W lipcu 2025 spółka NP Aerospace uruchomiła ofertę wsparcia pojazdów klasy CAV, aby zapewnić obecnym klientom najwyższej jakości usługi wsparcia, a także rozszerzyć tę sprawdzoną ofertę usług na floty globalne. Potencjalni nowi klienci korzystający ze wsparcia CAV to między innymi ministerstwa obrony i organizacje pozarządowe, a poszczególne floty pojazdów są bardzo zróżnicowane pod względem geografii działań. Usługa ta jest oferowana na platformie opancerzonej LC 300.
David Petheram, starszy wiceprezes działu Vehicle Systems, Services & Spares, powiedział:
Nasz nowo zmodernizowany, opancerzony LC300 bazuje na pojeździe, który odziedziczyliśmy w zeszłym roku w wyniku przejęcia niektórych aktywów Jankel Armouring Ltd. Od tego czasu dodatkowo udoskonaliliśmy i ulepszyliśmy platformę, dodając DNA NP Aerospace, odpowiadając na złożone wymagania klientów. W szczególności, nasze kompetencje w zakresie integracji, produkcji i łańcucha dostaw zostały wykorzystane w tym projekcie, aby zoptymalizować korzyści dla zamawiającego, zarządzającego flotą i użytkownika. Teraz mamy lepszą platformę, patrząc z każdej perspektywy i z przyjemnością oferujemy ją na rynkach globalnych. Rynek cywilnych pojazdów opancerzonych (CAV) oferuje ogromny potencjał wzrostu i jest dla nas ważnym obszarem zainteresowania w miarę dalszego rozwoju naszego zespołu.
Czytaj także:

