12 listopada US Army Combat Capabilities Development Command (CCDC) Aviation & Missile Center opublikowało pierwsze zdjęcie ciężkiego śmigłowca transportowego CH-47F Block I Chinook, wyposażonego w mocniejsze silniki turbowałowe General Aviation GE38-1B (T408-GE-400), pochodzące ze śmigłowca CH-53K King Stallion. W maju 2019 Chuck Dabundo, szef programu H-47 w spółce Boeing informował o trwających przygotowaniach do oblotu.
 T408-GE-400 zostały zainstalowane na CH-47F o nr bocznym 067. Zauważalne są zmiany kształtu (gondoli silników, które mają obecnie kwadratowy przekrój. Pomiędzy nimi widać także nowe połączenia z kadłubem

T408-GE-400 zostały zainstalowane na CH-47F o nr bocznym 067. Zauważalne są zmiany kształtu (gondoli silników, które mają obecnie kwadratowy przekrój. Pomiędzy nimi widać także nowe połączenia z kadłubem

Standardowe jednostki napędowe śmigłowców CH-47F, czyli silniki turbowałowe Honeywell Aerospace T55-GA-714A generują maksymalnie 4777 KM na poziomie morza, z kolei zastosowane T408-GE-400 pozwala na osiągnięcie około 7500 KM. Daje to wzrost łącznej mocy z 9554 KM do 15 000 KM (albo o 154%). Mimo wszystko dzięki takim samym silnikom, CH-47F nie uzyska analogicznych osiągów jak CH-53K. Boeing nie poinformował na temat szczegółów oczekiwanego wzrostu udźwigu czy osiągów. CH-47F Block I jest w stanie unieść do 9 000 kg (podczas gdy udźwig zmodernizowanego CH-47F Block II to 10 000 kg).

Silniki T408-GE-400 mogą być brane pod uwagę w ramach kolejnej modernizacji Chinooków / Zdjęcia:  CCDC Aviation & Missile Center

Silniki T408-GE-400 mogą być brane pod uwagę w ramach kolejnej modernizacji Chinooków / Zdjęcia: CCDC Aviation & Missile Center

Testy Boeinga zbiegły się w czasie z ujawnienieniem, na początku maja 2019, problemów trapionego opóźnieniami konkurencyjnego CH-53K King Stallion, zamówionego przez Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC). Mimo to, Departament Obrony zamówił 17 maja dla tej formacji drugą i trzecią partię nowych śmigłowców, choć rozpatrywano alternatywny zakup CH-47F (Niepewna przyszłość CH-53K, 2019-05-09).

Nie jest jasne czy próby z nowym napędem CH-47F Block I będą odbywać się na podstawie zwykłej umowy badawczo-rozwojowej czy  innej formy partnerskiej takiej jak CRADA (Cooperative Research and Development Agreement).  

Wiadomo jednak, że nowe silniki nie wejdą na wyposażenie zmodernizowanych CH-47F Block II, którego pierwszy prototyp oblatano 4 kwietnia 2019. Jednak po 2025 rozpocznie się wdrażanie CH-47F Block III z nowymi silnikami turbowałowymi w ramach programu FATE (Future Affordable Turbine Engine) o minimalnej mocy 6000 KM i wydłużonym kadłubem, co pozwoli na utrzymanie śmigłowców w eksploatacji do lat 2060. Dlatego T408-GE-400 może być brany pod uwagę w ramach kolejnej modernizacji Chinooków.