W piątek, 17 listopada, federalne Ministerstwo Obrony Niemiec poinformowało, że stała komisja budżetowa (Haushaltsausschuss) Bundestagu zatwierdziła wniosek o sfinansowanie zakupu trzech dodatkowych samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8A Poseidon za niecałe 1,1 mld EUR. Równolegle, komisja zatwierdziła wniosek o zakup 50 samochodów rozpoznawczych Dingo 2 A4.1 za 150 mln EUR.
Przyszły niemiecki P-8A Poseidon / Grafika: Boeing
Co ciekawe, wcześniej pojawiły się doniesienia o rozmowach ws. dwóch dodatkowych samolotów. Jednak teraz zdecydowano się na trzy, aby dokonać wymiany w stosunku 1:1 obecnych samolotów patrolowych P-3C CUP+ Orion w lotnictwie marynarki wojennej (Deutsche Marine). Wcześniej anulowano ich program modernizacyjny MLU (Mid-Life Upgrade) i zarzucono pomysł wspólnego zakupu platform nowej generacji z Francją o kryptonimie MAWS (Maritime Airborne Warfare System) (teraz jednak mówi się, że Poseidony będą rozwiązaniem pomostowym, a program MAWS powróci w przyszłości). W ostatnim czasie sześć Orionów odsprzedano Portugalii.
Pierwsze pięć egzemplarzy P-8A Poseidon zostało zamówionych pięciu 30 czerwca 2021. Niemcy otrzymały zgodę na zakup samolotów 12 marca tego samego roku. Amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) wyceniła pakiet pięciu egzemplarzy wraz ze wsparciem i wyposażeniem dodatkowym na maksymalnie 1,77 mld USD.
17 czerwca 2021 amerykańska spółka Boeing porozumiała się z niemieckimi spółkami przemysłu lotniczego: ESG Elektroniksystem- und Logistik oraz Lufthansa Technik w sprawie wsparcia eksploatacji przyszłych niemieckich samolotów.
25 maja br. Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) podpisał umowę o wartości ok. 180 mln EUR z Boeingiem na zakup symulatora Weapon System Trainer dla tychże samolotów.
Niemieckie Poseidony będą stacjonować 3. Dywizjonu Lotnictwa Marynarki Wojennej (Marinefliegergeschwader 3) Graf Zeppelin w bazie lotniczej Fliegerhorst Nordholz w Dolnej Saksonii. Dostawy rozpoczną się w z końcem października 2024. Jak dotąd w Europie użytkownikami tych samolotów została Wielka Brytania (9 egzemplarzy jako Poseidon MRA Mk1) i Norwegia (5 egz.). W ostatnim czasie jednak pojawiły się doniesienia o zainteresowaniu ze strony Królestwa Niderlandów oraz Danii.