12 marca amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu na ewentualną sprzedaż do Republiki Federalnej Niemiec pięciu samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8A Poseidon wraz z pakietem wsparcia i wyposażeniem dodatkowym. Całość wyceniono maksymalnie na 1,77 mld USD (6,78 mld zł).

Departament Stanu USA wydał zgodę na ewentualną sprzedaż do Niemiec pięciu samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8A Poseidon. Użytkownikami tych samolotów w Europie są Wielka Brytania i Norwegia / Zdjęcie: Mass Communication Specialist Second Class Juan S. Sua

Departament Stanu USA wydał zgodę na ewentualną sprzedaż do Niemiec pięciu samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8A Poseidon. Użytkownikami tych samolotów w Europie są Wielka Brytania i Norwegia / Zdjęcie: Mass Communication Specialist Second Class Juan S. Sua

Oprócz samych samolotów, rząd federalny w Berlinie wnioskował o możliwość zakupu dziewięciu zestawów wielofunkcyjnych łącz danych Link 16, opartych o terminal MIDS i jednolity system łączności taktycznej JTRS, dwanaście zestawów nawigacji satelitarnej i zliczeniowej LN-251 (GPS/EGI), komercyjne silniki (samoloty P-8A są napędzane dwoma CFM International CFM56-7B27A – przyp. red.), oprogramowanie operacyjne TOMS (Tactical Open Mission Software), głowicę optoelektroniczną pracującą w podczerwieni Wescam MX-20HD, czujniki akustyczne AN/AAQ-2(V), wielozadaniowy radar powierzchniowy nowej generacji Raytheon AN/APY-10 z syntetyczną aperturą (i systemem nawigacji satelitarnej GPS 524D PPS) czy system rozpoznania radiolokacyjnego Northrop Grumman ALQ-240 wraz z układem ostrzegania przed pociskami rakietowymi nowej generacji.

Wnioskowano też o radiostacje plecakowe AN/PRC-117G z szyfrowaniem MPE-S Type II i wbudowanym modułem kryptograficznym SAASM, zestawy do zarządzania walką elektroniczną Terma AN/ALQ-213, zestawy wyrzutników flar i dipoli BAE Systems AN/ALE-47, interrogatory (nadajniki) systemu identyfikacji swój-obcy AN/UPX wraz z cyfrowymi transponderami (odbiornikami) APX-123A(C) i dwukanałowymi modułami kryptograficznymi KIV-78 Mode 5 i CCM-701A, moduły kryptograficzne KY-100M, KY-58 i KYV-5 do radiostacji HF-121C i klucze modułów kryptograficznych AN/PYQ-10V3 z szyfrowaniem KOV-21.

Pakiet dodatkowy obejmuje części zamienne samolotów i silników, wyposażenie wsparcia, systemy wsparcia operacyjnego, szkolenie i wyposażenie szkoleniowe, publikacje techniczne, oprogramowanie, wsparcie inżynieryjne i logistyczne, usługi naprawcze i transportowe oraz inne elementy programu logistycznego i wsparcia.

Analiza
16 czerwca 2020 federalne ministerstwo obrony Niemiec poinformowało o anulowaniu programu modernizacyjnego MLU (Mid-Life Upgrade) ośmiu samolotów patrolowych P-3C CUP+ Orion na rzecz zakupu nowych konstrukcji dla lotnictwa marynarki wojennej (Deutsche Marine). Brano pod uwagę wówczas samoloty typów Airbus C295 MPA, Rheinland Air Service RAS-72 Sea Eagle (w oparciu o ATR-72) oraz rzeczony P-8A Poseidon (Niemcy szukają nowych samolotów patrolowych, 2020-06-18).

Warto dodać, że w listopadzie tego samego roku rozpoczęto analizy studium wykonalności francusko-niemieckiego nowego samolotu patrolowego bazowania lądowego kr. MAWS (Maritime Airborne Warfare System). Francja poszukuje bowiem następcy samolotów Atlantique 2 (ATL2) (Studium wykonalności francusko-niemieckiego samolotu patrolowego, 2020-11-05).

Oczywiście warto mieć na uwadze, że zgoda Departamentu Stanu nie jest równoznaczna z zakupem. Przykładem jest rezygnacja Niemiec w styczniu 2020 z zakupu czterech autonomicznych bezzałogowych statków latających dużej długotrwałości lotu (HALE) typu Northrop Grumman MQ-4C Triton, na które zgodę Berlin otrzymał 5 kwietnia 2018 (Niemcy rezygnują z zakupu Tritonów, 2020-01-30).

Niemniej P-8A byłby kolejnym typem statku powietrznego produkowanego przez Boeinga, który jest brany pod uwagę w niemieckich programach modernizacyjnych, po samolotach wielozadaniowych F/A-18E/F Super Hornet wraz z samolotami walki radioelektronicznej EA-18G Growler (jako następców myśliwsko-bombowych Panavia Tornado IDS/ECR), ciężkich śmigłowcach transportowych CH-47F Chinook (następcach CH-53GA/GE/GS Stallion) czy śmigłowcach uderzeniowych AH-64E Apache Guardian (następcach EC665 Tiger UHT) (Dwóch następców niemieckich Tornado, 2020-03-27; Niemcy zainteresowane AH-64E, 2020-03-28).