W piątek, 21 marca 2025, w Białym Domu, w obecności prezydenta Donalda Trumpa, sekretarz obrony USA Pete Hegseth ogłosił, że w programie samolotu wielozadaniowego 6. generacji o kryptonimie NGAD (Next Generation Air Dominance) zwyciężyła spółka Boeing, która zbuduje F-47 jako następcę samolotu przewagi powietrznej 5. generacji Lockheed F-22A Raptor.
Zdjęcie: Departament Obrony USA
Wizualizację projektu zaprezentował szef sztabu amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) gen. David W. Allvin wraz z i zastępcą Szefa Operacji Morskich adm. Jamesa Kilby’ego. Program jest szacowany na 20 mld USD (77,6 mld zł).
Program NGAD od połowy zeszłego roku przechodził redefinicję z powodu zbyt dużych szacunkowych kosztów jednostkowych. Jedynym kontroferentem Boeinga (i jego biura projektowego Phantom Works) pozostała spółka Lockheed Martin i jej biuro projektowe Skunk Works. Według doniesień obie spółki sfinalizowały swoje projekty w 2024, a USAF wydłużyły fazę analityczno-koncepcyjną i doskonalenia technologii (Technology Maturation and Risk Reduction, TMRR), aby umożliwić dalszy postęp projektów w oczekiwaniu na ostateczną decyzję w sprawie programu.
F-47 będzie najbardziej zaawansowanym, najzdolniejszym i najbardziej groźnym samolotem, jaki kiedykolwiek zbudowano, powiedział Donald Trump w Gabinecie Owalnym. Eksperymentalna wersja samolotu lata potajemnie od prawie pięciu lat i jesteśmy pewni, że przewyższa możliwości każdego innego kraju. Prezydent Trump miał na myśli oblatany we wrześniu 2020 demonstrator technologii.
Co ciekawe, jak informowała portal branżowy Breaking Defense, 5 grudnia 2024, rzeczniczka prasowa USAF, Ann Stefanek, że sekretarz Sił Powietrznych (wówczas Frank Kendall) odłoży decyzję o programie Next Generation Air Dominance dla następnej administracji, podczas gdy Departament USAF kontynuuje analizę i podejmuje niezbędne działania, aby zapewnić, że przestrzeń decyzyjna pozostanie nienaruszona dla programu NGAD.
Wcześniejsza wizualizacja oferty Boeinga
NGAD jest obecnie najdroższym programem w budżecie badawczo-rozwojowym Sił Powietrznych, a wniosek do budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2025 obejmował 19,6 mld USD w ciągu najbliższych 5 lat. Jednakże przewodniczący Komisji Obrony Senatu i Izby Reprezentantów w swoich propozycjach wydatków zaproponowali cięcie o 325 mln USD, uzasadniając to jako niejawną korektą, która, jeśli zostanie zatwierdzona, zmniejszy finansowanie do 2,4 mld USD w roku fiskalnym 2025.
Zgodnie z wcześniejszymi planami, USAF może zamówić nawet 200 samolotów załogowych w programie NGAD, które byłyby wspierane przez flotę nawet 1000 autonomicznych bojowych bezzałogowców w programie CCA (Collaborative Combat Aircraft). Obecnie o pierwszą fazę programu rywalizują General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) z YFQ-42A oraz Anduril Industries z YFQ-44A. Jednak ostateczna liczba zarówno F-47, jak i FQ-42A/FQ-44A będzie zależeć od obecnej administracji.
Samoloty F-47 będą napędzane przez silniki turbowentylatorowe trójprzepływowe, które powstają w programie NGAP (Next-Generation Adaptive Propulsion). Oferowane są XA102 przez GE Aerospace (część General Electric Co.) oraz XA103 od Pratt & Whitney (część korporacji RTX).
https://twitter.com/DeptofDefense/status/1903107437038801235
https://twitter.com/SecDef/status/1903113927199793667
AKTUALIZACJA
USAF opublikowały oświadczenie ws. programu NGAD:
Kontrakt na platformę Next Generation Air Dominance (F-47) to monumentalny krok naprzód w zapewnieniu przewagi powietrznej Ameryki na kolejne dekady. Kontrakt ten potwierdza nasze zaangażowanie w utrzymanie pozycji Stanów Zjednoczonych jako najbardziej dominujących sił powietrznych na świecie, pod kierownictwem i przywództwem naszego Naczelnego Dowódcy, Prezydenta Trumpa i Sekretarza Obrony Hegsetha.
Dzięki F-47 nie budujemy po prostu kolejnego myśliwca – kształtujemy przyszłość wojny i ostrzegamy naszych wrogów. Ta platforma będzie najbardziej zaawansowanym, śmiercionośnym i wszechstronnym myśliwcem, jaki kiedykolwiek opracowano – zaprojektowanym tak, aby wyprzedzić, przechytrzyć i przewyższyć każdego przeciwnika, który ośmieli się rzucić wyzwanie naszym dzielnym lotnikom.
Pomimo tego, co twierdzą nasi przeciwnicy, F-47 jest naprawdę pierwszym na świecie myśliwcem załogowym szóstej generacji, zbudowanym tak, aby zdominować najtrudniejszego przeciwnika i działać w najbardziej niebezpiecznych środowiskach zagrożeń, jakie można sobie wyobrazić. Przez ostatnie pięć lat samoloty X [eksperymentalne] dla tego samolotu po cichu kładły podwaliny pod F-47 — latając setki godzin, testując najnowocześniejsze koncepcje i udowadniając, że możemy śmiało przesuwać granice technologii. Te eksperymentalne samoloty zademonstrowały innowacje niezbędne do rozwinięcia możliwości F-47, zapewniając, że kiedy zobowiązaliśmy się do zbudowania tego myśliwca, wiedzieliśmy, że dokonujemy właściwej inwestycji dla Ameryki.
Podczas gdy nasze samoloty X latały w cieniu, umacnialiśmy naszą dominację powietrzną — przyspieszając technologię, udoskonalając nasze koncepcje operacyjne i udowadniając, że możemy wystawić tę zdolność szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Z tego powodu F-47 będzie latał podczas administracji prezydenta Trumpa.
Ponadto F-47 ma bezprecedensową dojrzałość. Podczas gdy F-22 jest obecnie najlepszym myśliwcem przewagi powietrznej na świecie, a jego modernizacja uczyni go jeszcze lepszym, F-47 to skok generacyjny do przodu. Dojrzałość samolotu na tym etapie programu potwierdza jego gotowość do zdominowania przyszłej walki.
W porównaniu do F-22, F-47 będzie tańszy i bardziej przystosowalny do przyszłych zagrożeń – a my będziemy mieć więcej F-47 w naszym inwentarzu. F-47 będzie miał znacznie większy zasięg, bardziej zaawansowaną technologię stealth, będzie bardziej zrównoważony, łatwy w obsłudze i będzie miał większą dostępność niż nasze myśliwce piątej generacji. Ta platforma została zaprojektowana z myślą o „zbudowaniu, aby się dostosować” i będzie wymagała znacznie mniej siły roboczej i infrastruktury do wdrożenia.
Nasza misja jest jasna. Zapewnimy bezpieczeństwo nieba nad Ameryką, a nasze odstraszanie pozostanie niezachwiane. Dzięki F-47 wzmocnimy naszą globalną pozycję, trzymając naszych wrogów w niepewności i na dystans. A kiedy spojrzą w górę, nie zobaczą nic poza pewną porażką, która czeka tych, którzy odważą się rzucić nam wyzwanie – „Airpower Anytime, Anywhere” to nie tylko aspiracja, to obietnica.