Boeing rozpoczął próby naziemne T-1, prototypu bezzałogowego tankowca bazowania pokładowego oferowanego dla US Navy jako MQ-25A Stingray.
T-1 charakteryzuje się bardzo smukłą sylwetką, która nie była dostrzegalna na pierwszej, ujawnionej w grudniu 2017 fotografii, przedstawiającej bsl od przodu
US Navy chce kupić 72 bezzałogowe statki latające, zdolne do przeprowadzenia tankowania w powietrzu (Carrier-Based Aerial-Refueling System, CBARS), które otrzymają oznaczenie MQ-25A Stingray. Ich rolą będzie zaopatrzenie w paliwo myśliwców pokładowych F/A-18E/F Super Hornet i F-35C Lightning II oraz samolotów walki radioelektronicznej EA-18G Growler.
Bezzałogowce mają mieć mozliwość dostrczenia 4 tys. funtów (6 350 kg) paliwa na odległość maksymalnie 500 mil morskich (926 km) od lotniskowca. Testy naziemne prototypu Boeing T-1 rozpoczęły na lotnisku Lambert w St. Louis (Missouri).
2. przechodzi testy naziemne na lotnisku Lambert w St. Louis (Missouri), na którym namalowano pasy symulujące pokład lotniskowca
Prace nad bsl rozpoczęły się w 2012, gdy US Navy wyraziła zainteresowanie pozyskaniem bezzałogowego systemu rozpoznawczo-uderzeniowego, a prototyp T-1 został dostarczony do Lambert w listopadzie 2014. Bezzałogowiec został opracowany przez ośrodek badawczy Boeing Phantom Works. Szczegóły dotyczące konstrukcji, jak wymiary i typ skrzydła, producent napędu, awionika, poziom autonomiczności i inne systemu lotu, nie zostały jeszcze ujawnione.
Oblot T-1, najprawdopodobniej będzie miał miejsce w sierpniu 2018, czyli tuż po przyznaniu przez US Navy kontraktu na dalsze prace /Zdjęcia: Boeing Company
Na początku 2018 ujawniono więcej zdjęć nowego bsl, na podstawie których można ocenić że T-1 ma skrzydło rozmyte (blended wing body) składane o wysokim współczynniku wydłużenia i statecznik w kształcie litery V. Samolot wyposazony jest w system tankowania w powietrzu Cobham. Oblot T-1 prawdopodobnie będzie miał miejsce w sierpniu 2018, czyli tuż po przyznaniu przez US Navy kontraktu na dalsze prace.
Analiza
MQ-25A Stingray będzie musiał zostac zintegrowany z katapultami parowymi lub elektromagnetycznmi lotniskowców US Navy. Jak dotąd Marynarka zadecydowała, że bsl trafią na wyposażenie lotniskowców USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69), USS Carl Vinson (CVN-70) i USS George H.W. Bush (CVN-77), które otrzymały do testów specjalny system zarządzania bezpilotowcami o nazwie MQ-XX. System ma osiągnąć pełną funkcjonalność w 2022.
Program MQ-25A Stingray oficjalnie rozpoczął się 10 października 2017, gdy US Navy zaprosiła do składania ostatecznych propozycji przedstawicieli przemysłu. Początkowo były to Lockheed Martin, Boeing Company, General Atomics i Northrop Grumman, ale ten ostatni zrezygnował z rywalizacji 25 października 2017.