25 stycznia koncern Boeing podpisał aneks do umowy z Departamentem Obrony USA na budowę 10. partii samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon. Aneks zakłada dostawę 19 samolotów dla sił zbrojnych USA, Wielkiej Brytanii i Norwegii wartych 2 458 707 154 USD (9,243 mld zł).

Boeing P-8A Poseidon jest najnowszym morskim samolotem rozpoznawczym i patrolowym US Navy, przeznaczonym do wykrywania i walki z okrętami podwodnymi oraz nawodnymi. W służbie od listopada 2013. Samolot bazuje na zmodyfikowanym  modelu 737-800, który otrzymał radar nowej generacji AN/APY-10 z syntetyczną aperturą / Zdjęcie: Boeing

Boeing P-8A Poseidon jest najnowszym morskim samolotem rozpoznawczym i patrolowym US Navy, przeznaczonym do wykrywania i walki z okrętami podwodnymi oraz nawodnymi. W służbie od listopada 2013. Samolot bazuje na zmodyfikowanym modelu 737-800, który otrzymał radar nowej generacji AN/APY-10 z syntetyczną aperturą / Zdjęcie: Boeing

Dziesięć P-8A jest przeznaczonych dla US Navy, która odebrała dotąd 94 ze 122, jakie zaplanowano dostarczyć dla tej formacji. Przewidziano na to 1 256 865 203 USD (4,725 mld zł). Pozostałe zostaną sprzedane w ramach procedury Foreign Military Sales (FMS) klientom zagranicznym: cztery do Wielkiej Brytanii za 506 870 865 USD (1,905 mld zł) i pięć do Norwegii za 694 971 086 USD (2,613mld zł). Prace potrwają do marca 2022.

Wielka Brytania ma odebrać swój pierwszy samolot jeszcze w 2019, natomiast Norwegia stanie się czwartym odbiorcą zagranicznym P-8A począwszy od 2021. W 2019 oczekiwane są umowy na kolejne partie produkcyjne samolotów dla Arabii Saudyjskiej, Korei Południowej i Nowej Zelandii. Obecnie trwa produkcja pięciu P-8A dla Australii, a także czterech dla Indii w zmodyfikowanej odmianie P-8I Neptune (P-8A Poseidon dla Korei, 2018-06-27).

Analiza
Wielka Brytania złożyła zamówienie na 9 samolotów P-8A podczas międzynarodowych pokazów lotniczych Farnborough w lipcu 2016. Plan zakupu przedstawiono w strategicznym przeglądzie obrony i bezpieczeństwa na 2015 (Strategic Defence and Security Review, SDSR). Samoloty mają zapewnić ochronę brytyjskim okrętom podwodnym przenoszącym broń nuklearną i lotniskowcom typu Queen Elizabeth ( Okręty podwodne dla Royal Navy, 2018-05-17). Niezbędna infrastruktura logistyczna powstanie w bazie lotniczej RAF Lossiemouth w Szkocji. Wielka Brytania została również wytypowana przez Boeinga jako europejska baza szkoleniowa załóg P-8A.

25 listopada 2016 Ministerstwo Obrony Norwegii ogłosiło plan zakupu 5 samolotów P-8A. Zastąpią one 6 samolotów P-3 Orion, w tym P-3C przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i P-3N do zadań poszukiwawczo-ratowniczych (SAR), a także 3 samoloty walki radioelektronicznej Dassault DA-20 ECM. Poseidony będą stacjonować w bazie lotniczej Evenes w okręgu Nordland na północy kraju, skąd Norwegowie obserwują rosyjską aktywność wojskową na morzu od lat 1960.