31 maja Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej rozpoczął postępowanie na dostawy Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (WPWS) o kryptonimie Pegaz. Siły Zbrojne zamierzają zamówić 15 pojazdów w układzie napędowym 4×4, pozostałe 90 w ramach opcji. Termin składania ofert mija 5 lipca 2019.
Wóz opancerzony GDELS Eagle V oferowany w Polsce przez Griffin Group Defence jest jedną z propozycji w programie Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych Pegaz / Zdjęcie: Remigiusz Wilk
Przyszły WPWS musi spełnić siedem wymogów taktyczno-technicznych. Mają to być pojazdy bojowe wysokiej mobilności zdolne do przemieszczenia grup zadaniowych w rejon działania, z możliwością wsparcia ogniowego i zapewniające ochronę balistyczną i minoodporną. Wozy mają być wyposażone w środki wykrywania i ostrzegania. Pojazdy muszą być wyposażone w środki łączności z wyższymi i niższymi szczeblami w łańcuchu dowodzenia i do współdziałania z komponentem lotniczym i morskim.
W Planie Modernizacji Technicznej 2017-2022 zakładano zakup 105 WPWS Pegaz dla Wojsk Specjalnych i Żandarmerii Wojskowej (z czego zapotrzebowanie szacowano na 150 dla WS i 130 dla ŻW). Po 2023 planowano dostawy dalszych kilkuset pojazdów dla Wojsk Lądowych. Tam WPWS powinny trafić do jednostek rozpoznawczych i lekkiej piechoty – w tym powietrznodesantowych, jak też zostać wprowadzone w odmianach specjalistycznych (pojazdów dowodzenia w pododdziałach wojsk rakietowych i artylerii).
Wśród potencjalnych zainteresowanych jest wóz Rheinmetall/Krauss-Maffei Wegmann AMPV, General Dynamics European Land Systems Eagle V (oferowany przez Griffin Group Defence), Thales Hawkei (Australijskie problemy z Hawkei, 2018-12-24), czy Otokar Otomotiv Cobra II i inne (MSPO 2018: Prezentacja Zetor Gerlach, 2018-09-11). Wojska Specjalne użytkują obecnie 45 wozów minoodpornych Oshkosh M1240A1 M-ATV. Używane pojazdy zostały bezpłatnie przekazane przez Departament Obrony USA w lutym 2015.