W czwartek, 12 września 2024, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Izraela nieujawnionej liczby naczep do transportu czołgów o kryptonimie HDTT (Heavy Duty Tank Trailer) (Izrael: Rekordowy pakiet amerykańskiego uzbrojenia z 50 samolotami F-15IA).
Ciągnik siodłowy Oshkosh M1070 8×8 HET (Heavy Equipment Transporter) z naczepą Leonardo DRS M1000 HETS / Zdjęcie: Master Sgt. Jonathan Doti, USAF
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Tel Awiwie wnioskował o pozyskanie dodatkowych naczep HDTT, do wcześniejszego wniosku w tej sprawie, który wyceniono na maksymalnie 40,1 mln USD (154,97 mln zł). Tamten pakiet obejmował również nieupublicznioną liczbę naczep, części zamienne i naprawcze, zestawy narzędzi, narzędzia kierowcy, zestawy ochrony antykorozyjnej, publikacje i dokumentację techniczną, wsparcie rządu USA, usługi wsparcia technicznego i logistycznego, magazynowanie i inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego. Wraz z nowym pakietem, łączna maksymalna wartość pakietu wzrosła do 164,6 mln USD (636,10 mln zł). Dostawy mają rozpocząć się w 2027. Wykonawcą umowy ma być spółka Leonardo DRS (Amerykańska amunicja do czołgów Merkawa).
Choć informacja nie zawiera nazwy typu wnioskowanych naczep to wymienienie dostawcy (Leonardo DRS) wskazuje, że Izrael wnioskował o kolejne naczepy typu M1000 HETS (Heavy Equipment Transport Semi-Trailer), które są już na wyposażeniu tamtejszych Sił Obronnych, gdzie służą do transportu czołgów rodziny Merkawa.
M1000 HETS ma 15,8 m długości całkowitej, z czego długość pokładu przyczepy to 10,2 m. Ma on 3,05 m szerokości i 1,1 m wysokości. Masa 5-osiowej przyczepy to 22,86 t, a jej maksymalne obciążenie to 70 t. Przyczepa dysponuje czterema osiami skrętnymi (od 2. do 5.) oraz niezależnym zawieszeniem hydraulicznym.
W amerykańskich wojskach lądowych (US Army) następcą naczep M1000 HETS jest 8-osiowa M1302 EHETS (Enhanced Heavy Equipment Transporter System) o ładowności 82 t. Pierwsze zamówienie na nie złożono w spółce Oshkosh Defense (we współpracy z Broshuis B.V) w dniu 26 września 2022. Umowa o wartości 263,2 mln USD obejmuje 466 naczep z dostawami do 2027.