We wtorek, 2 września 2025, pierwszego dnia XXXIII XXXIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO w Kielcach, spółka AMZ-Kutno poinformowała, że podpisała porozumienie o rozszerzeniu współpracy z turecką spółką Aselsan w programie Lekkich Opancerzonych Transporterów Rozpoznania (LOTR) Kleszcz dla Wojska Polskiego.
Zdjęcia: Paweł Ścibiorek, MILMAG
Aselsan i AMZ-Kutno potwierdzają swoją silną współpracę i wzajemną intencję rozszerzenia kooperacji w zakresie pojazdów LOTR dla Polskich Sił Zbrojnych, torując drogę dla przyszłych sukcesów – poinformowała z kolei spółka Aselsan.
Przypomnijmy, że 15 listopada 2024 spółka Aselsan informowała, że podpisała umowę o wartości 16,632 mln EUR (wówczas 68,29 mln zł) z AMZ-Kutno na dostawę systemów radarowych i elektrooptycznych dla LOTR Kleszcz.
Szczegóły umowy nie są znane, ale obejmowały prawdopodobnie 286 zestawów na potrzeby wszystkich planowanych do zamówienia w ramach umowy ramowej LOTR Kleszcz z 28 lutego 2024, których dostawy mają trwać do 2035. Pierwsza umowa wykonawcza z 14 sierpnia 2024 o wartości ok. 800 mln zł obejmuje dostawy pierwszej partii 28 pojazdów z dostawami od 2026. Nie można wykluczyć transferu technologii tureckich rozwiązań do Polski z uwagi na wielkość zapotrzebowania.
Zgodnie z wymogami Ministerstwa Obrony Narodowej, LOTR Kleszcz zostanie wyposażony m.in. w systemy rozpoznania, takie jak taktyczny radar rozpoznania pola walki i głowicę optoelektroniczną. Pozwoli to na dynamiczne i ciągłe zdobywanie i gromadzenie informacji o przeciwniku i środowisku działań oraz ich przetwarzanie i przekazywanie w formie danych rozpoznawczych na wyższy szczebel dowodzenia.
Turecka spółka ma w ofercie mobilny system bezpieczeństwa granic ATEŞ (Mobil Sınır Güvenlik Sisteminin), opracowany dla rodzimych służb na podstawie umowy z 2019 z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych Turcji (w pierwszej fazie zamówiono 37 zestawów na pojazdach z opcją zwiększenia do 57 w drugiej fazie – łącznie za ok. 30 mln EUR). System składa się z radaru, kamery termowizyjnej i czujników optoelektronicznych do zintegrowanego nadzoru krótkiego, średniego i dalekiego zasięgu w dzień i w nocy oraz w każdych warunkach pogodowych. Monitoruje i rejestruje wykryte obiekty, oznaczając ich pozycję za pomocą współrzędnych geograficznych na cyfrowych mapach terenu. Zestawy trafiły na granice z Grecją i Bułgarią.
LOTR Kleszcz był rozwijany na podstawie umowy z 2013 zawartej pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) a konsorcjum polskich podmiotów, w skład którego weszły: AMZ-Kutno (lider), Wojskowy Instytut Łączności, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia (WITU) oraz Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii (WIChiR).
Pojazd na platformie kołowej 4×4 wejdzie na wyposażenie pododdziałów rozpoznawczych Wojsk Lądowych, przy zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony załogi, z przeznaczeniem do realizacji zadań rozpoznawczych.
LOTR Kleszcz powstał na bazie podwozia pojazdu Bóbr-3, który wyposażono w 6-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 7200 cm3 i mocy 240 kW w układzie power-packa z normą spalania EURO 3, automatyczną skrzynię biegów oraz napęd na wszystkie koła i niezależne zawieszenie. Pojazd ma 6,9 m długości, 2,38 m wysokości i 2,5 m szerokości. Prześwit wynosi 400 mm, masa waha się od 12 do 14 t (w zależności od wersji opancerzenia, dopuszczalna masa całkowita to 15,6 t), a zasięg to 600 km. Prędkość maksymalna podczas przemieszczania się po drogach utwardzanych wynosi 90 km/h przy zasięgu 600 km, natomiast prędkość pływania wynosi 7 km/h. Pojazd przystosowany jest do brodzenia oraz pokonywania przeszkód wodnych, w tym rzek o nurcie do 1,1 m/s.
Zdjęcie: AMZ-Kutno
Podstawowy Bóbr-3 może zapewniać ochronę balistyczną na poziomie 2 i 3 według STANAG 4569, a w zakresie minoodporności na poziomie 2A. Dodatkowe panele opancerzenia zwiększą osłonę do poziomu 3. Konstrukcja pojazdu jest modułowa. LOTR Kleszcz pozwala na transport drużyny rozpoznawczej złożonej z pięciu żołnierzy. Wyposażono go w drzwi boczne dla każdego miejsca znajdującego się przy ścianie pojazdu, a także trzy włazy ewakuacyjne, co umożliwia sprawną i bezpieczną ewakuację załogi z pojazdu, zarówno w przypadku działań taktycznych, jak i ewakuacji technicznej. Pojazd umożliwia transport załogi wraz z wyposażeniem osobistym oraz rozpoznawczym, a także wsparcie ogniowe przy wykorzystaniu broni pokładowej, zwalczanie lekko opancerzonych pojazdów, nisko lecących celów powietrznych oraz siły żywej nieprzyjaciela.
Zasadniczymi elementami wchodzącymi w skład lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego są m.in. systemy: rozpoznania – wyposażony w taktyczny radar rozpoznania pola walki i głowicę optoelektroniczną, łączności – zapewniający równoczesną łączność pomiędzy pojazdami LOTR, śmigłowcami oraz przełożonymi do szczebla batalionu, uzbrojenia (zdalnie sterowany system uzbrojenia) – wyposażony w karabiny maszynowe WKM-B kal. 12,7 mm i UKM kal. 7,62 mm, filtrowentylacji, klimatyzacji oraz detekcji i ochrony przed bronią masowego rażenia, a także sprzężony z wyrzutnią granatów dymnych system ochrony przed opromieniowaniem wiązką lasera.
Pojazd został zaprojektowany w dwóch wariantach, tj. w wariancie lekkim (pływającym) z niższym poziomem ochrony i wariancie ciężkim (niepływającym) z wyższym poziomem ochrony.
25 marca br. Wojskowy Instytut Łączności – Państwowy Instytut Badawczy opublikował informację z uruchomienia postępowania przetargowego (dialogu konkurencyjnego) na dostawę osprzętu do radiostacji firmy Harris na potrzeby systemu teleinformatycznego i łączności do LOTR Kleszcz. Z kolei Agencja Uzbrojenie jest też zainteresowana lekkim opancerzonym transporterze rozpoznawczym (TRSk) o kryptonimie EOS, który ma bazować na tej platformie.

