Podczas XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach, zaplanowanego na 5-8 września, w ramach Wystawy Narodowej Korei Południowej, spółka KIA Special Vehicle zaprezentowała wodorowy pojazd ATV oraz samobieżny moździerz KM120, opracowany we współpracy z SNT Dynamics.
KIA Special Vehicle (część koncernu KIA) zaprezentowała rozwijany od 2020 modułowy pojazd terenowy ATV (All-Terrain Vehicle), przy czym jego nazwa jest tymczasowa. Powstał w oparciu o podwozie samochodu osobowego KIA Mohave klasy SUV. Został wyposażony w baterie z ogniw wodorowych zasilające silnik elektryczny o mocy 90 kW i momencie obrotowym 200 Nm. Zbiornik paliwa wodorowego ma pojemność 6,3 kg, a baterie gromadzą 1,56 kWh energii.
KIA ATV ma 5033 mm długości, 1894 mm szerokości i 1880 m, wysokości. Rozstaw osi wynosi 2895 mm, a prześwit 220 mm. Masa własna pojazdu to 2500 kg, a dopuszczalna masa całkowita to 3250 kg. Zasięg jazdy na bateriach wynosi 480 km. Pojazd pokonuje przeszkody terenowe o nachyleniu podłużnym 60%, promień skrętu wynosi 6,5 m, kąt podjazdu 30 stopni, a zjazdu 25 stopni.
Drugim pojazdem na wystawie, opracowanym w w kooperacji z SNT Dynamics, jest samobieżny 120-mm moździerz KM120, który został posadowiony na podwoziu KIA KLTV Raycolt/K151, czyli pojazdach użytkowanych w siłach zbrojnych Republiki Korei, a w niedalekiej przyszłości w spolonizowanej wersji także w Wojsku Polskim jako Lekki Pojazd Rozpoznawczy (LPR) Legwan, który zadebiutował na MSPO 2023 (Lekki Pojazd Rozpoznawczy Legwan debiutuje na MSPO 2023).
Zgodnie z informacją producenta, moździerz KM120 może być integrowany z dowolnym podwoziem kołowym lub gąsienicowym, a jego skuteczny maksymalny zasięg rażenia wynosi 13 km. Pojazd w prezentowanej konfiguracji, jeszcze nienazwany, zadebiutował na targach DX Korea 2022, 21-25 września ub. r. Zaoferowano go tamtejszym siłom zbrojnym, a zapotrzebowanie oceniono wówczas na ok. 200 egzemplarzy.
Moździerz ma masę 1400 kg, szybkostrzelność do 10 strz./min. przez pierwsze trzy minuty, możliwość prowadzenia ognia w zakresie 360 stopni wokół podwozia oraz w elewacji do 70 stopni. Jest wyposażony we wbudowany system kierowania ogniem, wspomagany przez nawigację GPS. Moździerz używa granatów burzących (HE), wspomaganych rakietowo (RAP), z białym fosforem (WP), oświetlających (ILL) i ćwiczebnych.
Podwozie, czyli KLTV Raycolt/K151 zostało zaprojektowane w celu zastąpienia pojazdów taktycznych KIA K131 (KM131 Jeep, KM420) i 1/4-tonowej ciężarówki KIA K311 (KM450). Projekt został wybrany i opracowany przez KIA w 2012 na zlecenie agencji DAPA. Wszedł do produkcji seryjnej i na wyposażenie tamtejszych sił zbrojnych w 2016.
Wcześniej, KIA prowadziła prace nad pojazdami o kryptonimie LTV w latach 1990. i zaprezentowała wczesny prototyp w 2009. 12 sierpnia 2012 agencja DAPA ogłosiła, że KIA została wybrana jako preferowany oferent i podpisano umowę we wrześniu.
Ówczesne wymogi operacyjne:
- Jednoczesny rozwój wersji opancerzonej i nieopancerzonej;
- Wspólne podwozie w postaci platformy w wersji krótkiej i długiej, aby umożliwić zabudowę szerokiej gamy wersji specjalistycznych;
- Pokonywanie wzniesień o nachyleniu podłużnym do 60% i bocznym do 40% oraz przeszkód wodnych o głębokości do 1 m;
- Zdolność rozruchu silnika przy temperaturze -32 st. C;
- Maksymalna prędkość co najmniej 130 km/h,
- zasięg jazdy co najmniej 500 km.
W 2014 na targach Korea Defence Industry Exhibition zaprezentowano docelową wersję KLTV w konfiguracji produkcyjnej. Produkcja małoseryjna KLTV rozpoczęła się w 2016, przy jednoczesnych testach akceptacyjnych wojska. Produkcja wielkoseryjna rozpoczęła się w lipcu 2017, a przez lata 2020. zaplanowano wyprodukowanie 2000-3000 egzemplarzy. Cena jednostkowa KLTV to 80 mln KRW za wariant nieopancerzony i 150 mln KRW za wariant opancerzony. Jednak stalowe płyty zastosowane w wersji nieopancerzonej zapewniają podstawową ochronę balistyczną przed ostrzałem nabojem 7,62 mm, dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych z wersji opancerzonej. Wariant opancerzony zapewnia poziom ochrony poziomu od 2 do 3 według normy STANAG 4569.





