W poniedziałek, 6 października 2025, Grupa WB poinformowała, że rozwijana przez konsorcjum spółek Radmor i Arex bezzałogowa nawodna jednostka rozpoznawczo-uderzeniowa StormRider ukończyła pierwszy etap prób morskich. Jak dowiedziała się Redakcja MILMAG StormRider po raz pierwszy był zdalnie sterowany za pośrednictwem terminalu komunikacji satelitarnej.
Bezzałogowa jednostka nawodna StormRider, rozwijana przez konsorcjum Radmor i Arex (spółki Grupy WB), zakończyła pierwszy etap prób morskich. Morskie systemy bezzałogowe StormRider i SK@RP, zdalny moduł uzbrojenia ZMU-05 oraz rodzinę radiostacji z narodową kryptografią będzie można zobaczyć na 23. Międzynarodowych Targach Morskich i Militarnych BALTEXPO w Gdańsku. Zapraszamy serdecznie od 7 do 9 października na stoisko C.47 do hali Centrum Wystawienniczo – Kongresowego AMBEREXPO – poinformowano na platformie społecznościowej X, załączając materiał wideo.
Przypomnijmy, że StormRider, bazujący na ogólnej koncepcji demonstratora Bezzałogowej Jednostki Nawodnej (Grupa WB ujawnia demonstrator Bezzałogowej Jednostki Nawodnej), został ujawniony pod koniec sierpnia przed planową wrześniową premierą na XXXIII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego MSPO 2025 w Targach Kielce (Grupa WB ujawniła morski bezzałogowiec STORMRIDER).
Jest to jednostka o długości nieco ponad 8 metrów, wyposażona w kilka systemów czujników oraz uzbrojenia jak zdalnie sterowany moduł uzbrojenia i amunicja krążąca dostarczane przez spółki Grupy WB. Inspiracją dla stworzenia platformy były ukraińskie morskie drony nawodne używane w działaniach bojowych przeciwko rosyjskiej Flocie Czarnomorskiej.
Polski bezzałogowiec morski został opracowany z myślą o realizacji różnorodnych misji jak prowadzenie rozpoznania, rażenia siły żywej oraz celów nawodnych, w tym identyfikacji i rozpoznania celów, oceny skutków uderzeń, wsparcia działań informacyjnych, prowadzenia rozpoznania, wsparcia działań operacyjnych, precyzyjnego rażenia, ochrony infrastruktury krytycznej, dozorowania akwenów. Ma współpracować z załogowymi okrętami rozpoznawczymi.
Wyposażenie rozpoznawcze pływającego bezzałogowca stanowi niezależna głowica obserwacyjna wysokiej rozdzielczości pracująca w świetle dziennym i z wykorzystaniem noktowizji, radar nawigacyjny, echosonda oraz sonar. Uzbrojeniem jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Arex ZMU-05N z karabinem maszynowym kal. 12,7 mm dostarczany przez gdańską spółkę Arex. Moduł wyposażony jest w dalmierz laserowy i kamerę pracującą w zakresie światła widzialnego i podczerwieni. Bezzałogowiec pływający jest także wyposażony w wyrzutnie rurowe amunicji krążącej Warmate w wersjach TL-R i TL-C. Do tego dochodzą niewielkie bezzałogowce obserwacyjne X-Fronter w wersji V lub H również znajdujące się w wyposażeniu StormRidera.
Jak poinformował Redakcję MILMAG podczas MSPO 2025 Prezes Radmor Bartłomiej Zając, StormRider jako komponent morski jest uzupełnieniem tego co powstało w Grupie WB w domenach powietrznej i lądowej, jest też bazowany na tych rozwiązaniach, które zostały zweryfikowane w praktyce. Dodał, że zasięgi tego drona można znacznie zwiększyć poprzez zastosowanie retransmisji linków łączności poprzez zawieszone w powietrzu drony retransmitujące typu FlyEye.
Jak wskazał, platforma morska jest odpowiedzią na zmiany pola walki, takie jak: digitalizacja, dronizacja i robotyzacja, które będą wymagały szybkich decyzji i zarządzania wszystkimi tego typu obiektami.
Dzisiaj mówiąc o wielodomenowości mówimy o budowaniu całego ekosystemu, a nie tylko samego efektora, co jest efektem już postępujących zmian doktrynalnych pola walki, podkreślił również Bartłomiej Zając.
Bezzałogowa jednostka nawodna #StormRider, rozwijana przez konsorcjum #Radmor i #AREX (spółki @WBGroup_PL), zakończyła pierwszy etap prób morskich. Morskie systemy bezzałogowe StormRider i SK@RP, zdany moduł uzbrojenia ZMU-05 oraz rodzinę radiostacji z narodową kryptografią… pic.twitter.com/SE1fCBQGBR
— WB GROUP (@WBGroup_PL) October 6, 2025
Czytaj także:

