25 października prywatna turecka spółka Baykar zakończyła montaż skrzydeł typu odwrócona mewa dla prototypu bojowego, bezzałogowego statku latającego (bsl) o nazwie Akıncı (pol. korsarz), który powstaje w ramach programu Uçan Balık (pol. latająca ryba).

Bezzałogowy statek powietrzny Baykar Akıncı ma 20 m rozpiętości skrzydeł, 12,5 m długości i 4,1 m wysokości. /Zdjęcie: Baykar

Bezzałogowy statek powietrzny Baykar Akıncı ma 20 m rozpiętości skrzydeł, 12,5 m długości i 4,1 m wysokości. /Zdjęcie: Baykar

Zakłady Baykar Mankina w Stambule odwiedził wiceprezydent Turcji Fuat Oktay, co było okazją do zaprezentowania kompletnego płatowca nowego bsl. Selçuk Bayraktar, główny specjalista ds. technologii w Baykar powiedział, że program postępuje zgodnie z planem, a rozwijany bezzałogowiec będzie najbardziej zaawansowaną konstrukcją spółki.

Oblot prototypu Akıncı ma nastąpić w 2019, dostawy dla tureckich sił zbrojnych rok później, a wstępna gotowość operacyjna zostanie osiągnięta w 2023. Statek powietrzny ma 20 m rozpiętości skrzydeł, 12,5 m długości i 4,1 m wysokości. Maksymalna masa startowa ma wynieść 4,5 t, z czego 1,35 t będzie wynosić masa użyteczna ładunku.

Bsl czeka jeszcze m.in. montaż jednostek napędowych. Otrzyma on dwa silniki turbośmigłowe o mocy 550 KM każdy, które zostaną opracowane przez rodzimą spółkę Tusas Engine Industries (TEI). Od grudnia 2012 produkuje ona m.in. silniki wysokoprężne PD-170 o mocy maksymalnej 170 KM na pułapie 6000 m. Pojedyncza jednostka tego typu napędza TAI Anka, pierwszego zaprojektowanego w Turcji bsl klasy MALE (Dostawa tureckich bsl TAI Anka-S, 2018-04-12).

Mocniejsze silniki pozwolą bsl Akıncı wznieść się na pułap nawet 12 000 m przy długotrwałości lotu do 24 godzin. Wyposażeniem statku będzie prawdopodobnie wyprodukowany lokalnie system nawigacji satelitarnej, system nawigacyjno-celowniczy z czujnikiem w podczerwieni (FLIR), system zwiadu elektronicznego i obrazowego, zasobnik elektronicznych środków wsparcia (ESM), system antykolizyjny, wielofunkcyjny radar z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, a także radar SAR/GMTI (HAVA SOJ dla Turcji, 2018-08-12).

Akıncı będzie zdolny do przenoszenia szerokiego wachlarzu uzbrojenia, w tym bomby ogólnego przeznaczenia MAM-L, MAM-C, CIRIT, Mk 81 i Mk 82, bomby kierowane HGK, KGK i LGK czy pociski manewrujące z rodziny SOM (Pociski SOM w Azerbejdżanie, 2018-06-29).

Baykar jest wiodącym, prywatnym tureckim dostawcą bezzałogowych systemów powietrznych, który dostarczył 58 rozpoznawczych i uderzeniowych bsl Bayraktar TB2 dla tureckich sił zbrojnych. Piętnaście z nich zostało rozmieszczonych w południowo-wschodniej Turcji, a także północnej Syrii i w Iraku.