21 czerwca 2018 w bazie lotniczej Istres-Le Tubé odbyła się uroczystość wycofania ze służby 28 samolotów uderzeniowych Dassault Mirage 2000N z eskadry 2/4 La Fayette. W ciągu 30 lat służby łącznie 75 samolotów tego typu zostało przystosowanych do przenoszenia ponaddźwiękowych pocisków manewrujących ASMP-A (Air-Sol Moyenne Portée-Amélioré), uzbrojonych w głowicę nuklearną o mocy 300 kT.

Obok wielozadaniowych myśliwców Dassault Rafale B, Mirage 2000N pozostawały jedynymi we francuskich wojskach lotniczych nosicielami broni nuklearnej. Wcześniej, w 2015 wycofano wszystkie Super Étendard lotnictwa marynarki wojennej, również przystosowane do tej roli.

Obok wielozadaniowych myśliwców Dassault Rafale B, Mirage 2000N pozostawały jedynymi we francuskich wojskach lotniczych nosicielami broni nuklearnej. Wcześniej, w 2015 wycofano wszystkie Super Étendard lotnictwa marynarki wojennej, również przystosowane do tej roli.

W uroczystościach, które odbyły się w godzinach popołudniowych w 125. bazie lotniczej Istres-Le Tubé, wzięli udział m.in. szef sztabu wojsk lotniczych gen. André Lanata, a także ponad tysiąc byłych i obecnych członków personelu latającego i technicznego. Elementami uroczystości były m.in. prezentacja samolotów Rafale B i występ zespołu akrobacyjnego Couteau Delta.

Łącznie wyprodukowano 75 samolotów uderzeniowych Mirage 2000N, które pełniły służbę z bronią nuklearną przez 30 lat. /Zdjęcia i film: Armée de l'air

Łącznie wyprodukowano 75 samolotów uderzeniowych Mirage 2000N, które pełniły służbę z bronią nuklearną przez 30 lat. /Zdjęcia i film: Armée de l’air

Po zakończeniu uroczystości Mirage 2000N zostaną przeniesione do bazy lotniczej Châteaudun, gdzie znajduje się cmentarzysko wycofanych samolotów. Wojska lotnicze (Armée de l’Air) chcą, aby posłużyły one jako magazyny części zamiennych dla pozostających w służbie Mirage 2000C i 2000D. Piloci Mirage 2000N przechodzą obecnie szkolenie w utworzonej w 2017 eskadrze 5/4 na samolotach Dassault Rafale B.

Jedynym nosicielem pocisków manewrujących ASMP-A o wydłużonym do 600 km zasięgu pozostaną myśliwce wielozadaniowe Dassault Rafale B. Przygotowania do przekształcenia struktury lotnictwa strategicznego rozpoczęto w 2015, a zunifikowaną flotę nosicieli będą wspierać samoloty transportowo-tankujące A330 MRTT Phénix, których zamówiono 9 egzemplarzy z opcją na kolejne 3 (ILA2018: Porozumienie ws. FCAS, 2018-04-26). W przyszłości ASMP-A zostaną zastąpione przez pociski manewrujące 4. generacji ASN4G (Air-Sol Nucléaire Fourth-Generation). Prace nad silnikami dla nich rozpoczęły się w październiku 2015 w instytucie ONERA (Office National d’Etudes et de Recherches Aérospatiales) w podparyskim Palaiseau. Zapewnią one prędkość ponad 8 Ma, w porównaniu do 3 Ma w przypadku ASMP-A.

Analiza
Od 1988 dwumiejscowe samoloty Mirage 2000N, wraz z konwencjonalnymi Mirage 2000D, stopniowo zastępowały w linii Mirage IIIE, Mirage IV i SEPECAT Jaguar. Do roli uderzeń strategicznych, wariant N zastąpił Mirage IVP (Penetration), którego 18 egzemplarzy przebudowano z Mirage IVA na podstawie zamówienia z 1984.

Mirage 2000N, wraz należącymi do lotnictwa marynarki wojennej (Aéronavale) Super Étendard, zostały uzbrojone w pociski manewrujące ASMP o zasięgu 300 km, uzbrojone w głowicę nuklearną TN 81 o mocy od 100 do 300 kT (Super Étendard w końcu dla Argentyny, 2018-05-16). W październiku 2009 pociski zostały zastąpione przez zmodernizowane ASMP-A, uzbrojone w głowice nuklearne nowej generacji TNA (tête nucléaire aéroportée) o mocy 300 kT.

Co ciekawe pozostawiono możliwość przenoszenia uzbrojenia konwencjonalnego. Dzięki temu samoloty realizowały zadania podczas podczas misji poza granicami kraju, takich jak Operacja Crécerelle w byłej Jugosławii, Operacja Harmattan w Libii czy Operacja Chammal w Iraku i Syrii. W ostatnim czasie brały udział w Operacji Barkhane w rejonie Sahelu i Sahary, gdy 28 września 2017 jeden z nich zapalił się tuż po starcie i rozbił w pobliżu lotniska w Ndżamenie (Czad). Obaj członkowie załogi zdołali się katapultować. Wcześniej, 1 marca 2011 doszło do katastrofy we Francji, w wyniku której członkowie załogi zginęli na miejscu. Były to jedyne odnotowane wypadki tych samolotów.