W środę, 19 lutego 2025, Ministerstwo Zdrowia ogłosiło konkurs na dofinansowanie podmiotów leczniczych w ramach programu inwestycyjnego w zakresie wsparcia działalności lotniczych zespołów ratownictwa medycznego (HEMS) – zakup fabrycznie nowych śmigłowców ratunkowych.
Zdjęcie: Christian D. Keller, Airbus Helicopters
Przedmiotem konkursu jest wybór wniosków o dofinansowanie zadań polegających na doposażeniu podmiotów leczniczych, będących dysponentami lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, które są jednostkami systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, stanowiących inwestycję realizowaną na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa – przez zakup fabrycznie nowych śmigłowców ratunkowych na podstawie uchwały nr 173 Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 2022 r. ustanawiającej program inwestycyjny pod nazwą Program inwestycyjny modernizacji podmiotów leczniczych. Kwota środków finansowych przeznaczonych na dofinansowanie wniosków w konkursie wynosi 446 mln zł.
Nabór wniosków o dofinansowanie rozpoczyna się w dniu 21 marca 2025 r. o godz. 10.00 i trwa nie dłużej niż do 4 kwietnia 2025 r. do godz. 23.59. Dofinansowanie jednego wniosku o dofinansowanie ze środków Funduszu Medycznego – Subfunduszu modernizacji podmiotów leczniczych wynosi maksymalnie 99%.
Minimalny wkład własny, który musi zapewnić wnioskodawca w związku z inwestycją, w całym okresie jej realizacji, wynosi 1% wartości kosztorysowej inwestycji. Przez wkład własny rozumie się środki własne wnioskodawcy lub środki z innych źródeł, które będą przeznaczone na sfinansowanie inwestycji. Dofinansowanie może zostać wykorzystana do 31 grudnia 2028 r.
Parametry funkcjonalne nowych śmigłowców:
- adekwatnie do limitów użytkowych istniejących lądowisk przyszpitalnych,
- adekwatnie do limitów użytkowych infrastruktury baz całodobowych HEMS Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR);
- certyfikowanych do wykonywania lotów według przepisów VFR (Visual Flight Rules)/IFR (Instrument Flight Rules) w dzień i w nocy, w załodze składającej się z jednego lub z dwóch pilotów;
- certyfikowanych do wykonywania operacji NVIS (Night Vision Imaging System) z goglami nocnego widzenia, których typ i model jest zgodny z typem i modelem gogli wykorzystywanych w LPR;
- certyfikowanych w klasie osiągowej 1;
- posiadających podwozie płozowe;
- wyposażonych w 4-osiowy system automatycznej kontroli lotu (4-osiowego autopilota);
- wyposażonych w systemy awioniczne pozwalające na wykonywanie precyzyjnych instrumentalnych podejść do lądowania zgodnych z RNP 3D LPV (Required Navigation Performance 3D Localizer performance with vertical guidance);
- zapewniających minimalny zasięg operacyjny na poziomie 450 km, z gotowością do startu do 15 min;
- wyposażonych w certyfikowane wnętrza kabiny medycznej, zgodne z wymaganiami normy zharmonizowanej PN-EN-13718-2 Medyczne środki transportu i ich wyposażenie, Środki transportu powietrznego, wymagania eksploatacyjne i techniczne środków transportu medycznego w zakresie operacji HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) i HICAMS (Highway Construction and Materials System);
- zapewniających przekonfigurowanie wnętrza do jednoczasowego transportu ewakuacyjnego minimum dwóch pacjentów w pozycji leżącej.
Obecnie, LPR użytkuje 27 egzemplarzy śmigłowców ratunkowych Airbus H135 (wcześniej oznaczonych jako Eurocopter EC135), w tym 23 w wersji P2+ i 4 w wersji P3, a także jednego symulatora lotów, dostarczonych w latach 2009-2010 (P2+) i 2015 (P3). Stacjonują w 21 stałych bazach rozmieszczonych w całej Polsce i jednej bazie sezonowej w Koszalinie, uruchamianej w czasie letnich wakacji. Zastąpiły one w linii przestarzałe śmigłowce Mi-2 Plus, które wycofano w 2011 oraz rozbity 20 listopada 2009 pojedynczy śmigłowiec Agusta A109 Power (był w służbie od 2005).
W styczniu br. LPR informowało, że flota H135 przekroczyła pół miliona lądowań i wylatała 125 000 godzin.
Warto dodać, że już w 2021 ówczesne kierownictwo Ministerstwa Zdrowia wskazywało na konieczność zakupu kolejnych 6 śmigłowców ratunkowych, ale nie otrzymało na ten cel środków finansowych. Teraz, jeżeli konkurs zostanie pozytywnie rozstrzygnięty, Zakład Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia powinien uruchomić postępowanie przetargowe w tej sprawie (Nowe silniki dla śmigłowców ratunkowych LPR).
Uzupełnieniem floty LPR, w ramach Samolotowego Zespołu Transportowego, są dwa Bombardiery Learjet 75 Liberty i jeden Piaggio P.180 Avanti II (w maju 2024 wycofano z eksploatacji pojedynczy Piaggio P.180 Avanti I).