24 września Departament Obrony USA podpisał pierwszy kontrakt z koncernem Boeing na dostawę czterech śmigłowców MH-139. Łączne zamówienie, liczące 84 wiropłaty, pozwoli zastąpić flotę UH-1N Twin Huey w Siłach Powietrznych (USAF) (Boeing MH-139 dla USAF?, 2018-07-20).
 Wersja dla USAF będzie wyposażona w specjalistyczne środki łączności, wyrzutnie flar przeciwrakietowych, wielofunkcyjne, kolorowe ekrany dotykowe, a także 4-osiowy autopilot z możliwością automatycznego zawisu. Śmigłowiec jest zdolny do transportu 9 osób na odległość do około 420 km (225 mil morskich) bez potrzeby tankowania / Zdjęcie: Boeing

Wersja dla USAF będzie wyposażona w specjalistyczne środki łączności, wyrzutnie flar przeciwrakietowych, wielofunkcyjne, kolorowe ekrany dotykowe, a także 4-osiowy autopilot z możliwością automatycznego zawisu. Śmigłowiec jest zdolny do transportu 9 osób na odległość do około 420 km (225 mil morskich) bez potrzeby tankowania / Zdjęcie: Boeing

Kontrakt o wartości 375 550 368 USD (1,37 mld zł) będzie realizowany bezpośrednio z ośrodkiem Air Force Life Cycle Management Center w bazie lotniczej Wright-Patterson w stanie Ohio. W roku fiskalnym 2018 przewiduje się przeznaczenie 98 mln USD (359 mln zł) na badania, rozwój i testy. Dostawy mają rozpocząć się w 2020. Oprócz śmigłowców, umowa obejmuje dostawę wyposażenia szkoleniowego i związanego z nim sprzętu pomocniczego.

Oczekuje się, że w ramach opcji łączna wartość 84 MH-139, które zastąpią flotę 63 UH-1N Twin Huey wyniesie 2,38 mld USD (8,72 mld zł), a wszystkie prace zostaną zrealizowane do września 2031 w zakładach Boeinga w Ridley Park i Filadelfii w stanie Pensylwania.

Wiropłaty wejdą na wyposażenie 37., 40. i 54. Eskadry Śmigłowców 20. Armii Lotniczej Dowództwa Lotnictwa Uderzeniowego (AFGSC), 1. Eskadry Śmigłowców VIP Dystryktu Kolumbii i 459. Eskadry Transportowej Dowództwa Szkoleniowego Sił Powietrznych na Pacyfiku w bazie lotniczej Yokota Japonii. Będą zapewniać ochronę silosów strategicznych rakietowych pocisków balistycznych LGM-30G Minuteman III i przewóz osób rangi VIP.

Analiza
Wybór oferty Boeinga oznacza, że odrzucono tym samym propozycję złożoną przez koncerny Lockheed Martin z fabrycznie nowymi HH-60U Black Hawk i Sierra Nevada z używanymi UH-60L Black Hawk, pochodzącymi z nadwyżek sprzętowych US Army. Wstępną propozycję Boeing złożył 2 marca 2017 podczas Air Force Association (AFA) Air Warfare Symposium 2017 w Orlando, na Florydzie. Początkowa oferta została złożona 13 września 2017, natomiast ostateczna 17 lipca 2018.

MH-139 jest amerykańską wersją, zaprojektowanego przez włoski koncern Leonardo, śmigłowca AW139. Wariant podstawowy został zaoferowany przez należące do Włochów zakłady PZL Świdnik w przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy (oparty na wspólnej platformie) dla Wojsk Lądowych, Marynarki Wojennej i Sił Powietrznych RP, ogłoszony 29 marca 2012. Został jednak odrzucony przez MON 21 kwietnia 2015.

Wybór MH-139 jest kolejnym sukcesem Boeinga w przetargach dla sił zbrojnych USA, obok bezzałogowych tankowców bazowania pokładowego MQ-25A Stingray, zmiennowirnikowców CMV-22B Osprey, pakietu modernizacyjnego Block III dla myśliwców pokładowych F/A-18E/F Super Hornet, a także dla zespołu akrobacyjnego Blue Angels dla US Navy (Boeing dostarczy bezzałogowe tankowce US Navy, 2018-08-31; CMV-22B dla US Navy, 2018-07-04; Super Hornet Block III dla US Navy, 2018-05-25; Super Hornety w Blue Angels, 2018-08-15). Boeing oferuje USAF także pakiet modernizacyjny dla F-15 (F-15X oferowany USAF, 2018-07-23).