Przejdź do serwisu tematycznego

Media: Brytyjskie C-130J Super Hercules dla Turcji

Zgodnie ze źródłami w wielu mediach tureckich, władze w Ankarze odkupiły od 12 do 14 eks-brytyjskich średnich samolotów transportowych C-130J Super Hercules, z których ostatnie wycofano w ub. r.

W piątek, 26 lipca 2024, w tureckiej przestrzeni medialnej pojawiły się niepotwierdzone przez czynniki oficjalne, że rząd w Ankarze odkupił od 12 do 14 eks-brytyjskich średnich samolotów transportowych C-130J Super Hercules, z których ostatnie egzemplarze wycofano ze stanu królewskich wojsk lotniczych (Royal Air Force, RAF), 30 czerwca 2023.

Zdjęcie: Royal Air Force

Co ciekawe, podczas targów ILA Berlin Air Show 2024 (5-9 czerwca br.), jak poinformował magazyn branżowy Janes, Larry Gallogly, dyrektor działu Air Mobility and Maritime Missions w amerykańskiej spółce Lockheed Martin powiedział, że Wielka Brytania znalazła, nieujawnionego wówczas kupca na samoloty, a umowa miała zostać zawarta 31 marca. Przedmiotem miało być co najmniej 10 samolotów, jeśli nie wszystkie oferowane. Już wówczas były doniesienia, że samolotami zainteresowane są Turcja i Grecja.

Zakup, gdy zostanie potwierdzony przez rządy Wielkiej Brytanii i Turcji, będzie oznaczał znaczne wzmocnienie zdolności transportowych tureckich wojsk lotniczych (Türk Hava Kuvvetleri), które dysponują obecnie 10 Airbus A400M-180 Atlas, 17 Lockheed C-130B/E Hercules i 41 CASA/IPTN CN-235 (Turcja: Zgoda USA na najnowsze F-16 i modernizację starszych, Turcja negocjuje zakup 40 Typhoonów).

Przypomnijmy, że Wielka Brytania użytkowała 25 Super Herculesów, w tym 10 C-130J i 15 C-130J-30 o wydłużonym kadłubie, oznaczonych, odpowiednio jako C Mk 5 i C Mk 4. Zostały one zamówione w 1994, z których pierwszy dostarczono do RAF Lyneham w 1998 (Kolejne Hürkuş-B dla Turcji).

Wcześniej, RAF sprzedały pięć samolotów do Bangladeszu, dwa do Bahrajnu, a jeden do USA, gdzie trafił do zespołu akrobacyjnego US Navy Blue Angels jako nowy Fat Albert. Następnie rok temu wystawili na sprzedaż wycofane 15 egzemplarzy, których przygotowaniem dla nowych klientów zajęły się zakłady Marshall Aerospace and Defence Group, które dysponuje ciężkim centrum naprawczo-serwisowym (Heavy Maintenance Repair Center) na lotnisku w Cambridge w angielskim hrabstwie Cambridgeshire.

Następcami Super Herculesów w RAF są samoloty Atlas C.1 (Airbus A400M-180 Atlas), których zamówiono 22 egzemplarze (zamiast 25 planowanych) z dostawami od listopada 2014 (zostały zrealizowane 22 maja 2023). Ewentualny zakup kolejnych jest planowany w końcu lat 2020. Uzupełnieniem jest 8 ciężkich Globemaster C-17 (Boeing C-17A Globemaster III ER), pojedynczy Airbus A330 i 8 transportowo-tankujących Voyager (Airbus A330-203 Multi Role Tanker Transport).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X