Spółka MBF Group poinformowała o rozpoczęciu realizacji strategicznego projektu Mallard – pierwszego w Polsce programu rozwoju bezzałogowych samolotów cargo przeznaczonych do zastosowań cywilnych i komercyjnych. Projekt jest drugim filarem Konsorcjum MBF Group – Squadron – Polskie Lobby Przemysłowe, zawartego 4 września br. po ogłoszeniu projektu drona myśliwskiego Iryda Plus.
Mallard to zaawansowany system towarowych bezzałogowych statków powietrznych (Cargo UAV), który przeszedł już z fazy koncepcyjnej do etapu praktycznych testów i walidacji technicznej. Celem przedsięwzięcia jest opracowanie i wdrożenie pełnego modelu regularnego transportu towarów z użyciem dronów lotniczych, umożliwiającego redukcję kosztów, skrócenie czasu dostaw i zwiększenie bezpieczeństwa operacji logistycznych.
Projekt obejmuje trzy ściśle powiązane elementy rozwoju:
- Mały Mallard – gotowy model bezzałogowego samolotu o ładowności do 300 kg, który rozpoczął fazę testowych lotów operacyjnych i badawczych. Jednostka umożliwia analizę efektywności ekonomicznej i technicznej transportu bezzałogowego oraz opracowanie modeli kosztowych i procedur logistycznych dla przyszłych operacji komercyjnych.
- Metodykę dostaw UAV – opracowanie systemu organizacji i zarządzania lotami na średnich dystansach, integrującego centra logistyczne UAV i procedury bezpieczeństwa.
- Dużego Mallarda – docelowy projekt samolotu cargo o ładowności do 1 tony i zasięgu do 3000 km, który stanie się platformą do seryjnej produkcji i komercjalizacji w latach 2027–2030.
Według informacji przekazanych przez spółkę Squadron, odpowiedzialną za stronę techniczną projektu, system Mallard jest już gotowy do pierwszych lotów badawczo-przeliczeniowych, które pozwolą na ocenę stabilności w locie, wydajności energetycznej i niezawodności w różnych warunkach środowiskowych. Z kolei Polskie Lobby Przemysłowe im. Eugeniusza Kwiatkowskiego koordynuje aspekt merytoryczny projektu i integrację z koncepcją Centralnego Okręgu Przemysłowego 2 (COP2).
MBF Group, jako lider Konsorcjum, planuje w najbliższym czasie zaprosić do współpracy partnerów z branży logistycznej, spedycyjnej, kurierskiej, przemysłowej i energetycznej, a także operatorów centrów magazynowych, przedsiębiorstwa e-commerce i fundusze inwestycyjne zainteresowane udziałem w rozwoju nowych technologii transportowych.
Mallard to przełomowy krok w kierunku automatyzacji transportu towarowego. Wprowadzamy na rynek rozwiązanie, które łączy innowację, ekonomię i bezpieczeństwo. Polska ma szansę stać się jednym z pierwszych krajów w Europie, które wdrożą regularny transport cargo z użyciem dronów – powiedział Janusz Czarnecki, Prezes Zarządu MBF Group.
Szacunkowy koszt realizacji projektu do etapu pełnoskalowego prototypu wynosi ok. 12 mln EUR. Część prac finansowana jest już ze środków własnych członków Konsorcjum.
W opinii Zarządu MBF Group projekt Mallard odpowiada na globalne trendy automatyzacji, digitalizacji i dekarbonizacji transportu, a jego wdrożenie może znacząco zwiększyć przychody spółki i wzmocnić jej pozycję na rynku nowych technologii bezzałogowych.
Dodatkowe informacje o projekcie: https://mbfgroup.pl/projekt-mallard-nowa-era-bezzalogowego-transportu-towarowego/
Informacja prasowa
Czytaj także:



