W niedzielę, 6 października 2024, szef sztabu sił zbrojnych Malezji gen. Tan Sri Mohammad Ab Rahman poinformował na konferencji prasowej o planach dzierżawy dla wojsk lotniczych 12 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia Leonardo/AgustaWestland AW149. W drugim etapie planowane jest pozyskanie kolejnych 12 wiropłatów, ale to jaki będzie to model jeszcze nie rozstrzygnięto.
Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Faza pierwsza obejmuje 12 śmigłowców bojowego poszukiwania i ratownictwa (Combat Search And Rescue (CSAR) o możliwościach transportowych, a faza druga to 12 kolejnych śmigłowców – powiedział gen. Tan Sri Mohammad Ab Rahman podczas w 91. defilady wojskowej z okazji Dnia Sił Zbrojnych Malezji w Segenting Camp w Port Dickson.
Zakup nowych śmigłowców sił powietrznych w ramach fazy drugiej został rozpoczęty, ponieważ rząd poinstruował nas, abyśmy postępowali zgodnie z programem zamówień na śmigłowce do użytku Ministerstwa Obrony, a także agencji rządowych, poprzez pozyskiwanie metodą dzierżawy aktywów. Typy śmigłowców które zostały sfinalizowane podczas Posiedzenia Komitetu Publiczno-Prywatnego RMAF, to 12 egzemplarzy… W tym momencie patrzymy na Leonardo AW149, który ma możliwość wykonywania misji CSAR oraz zadań transportowych. Najnowszym statusem jest przegląd głównych warunków umowy koncesyjnej na zakup śmigłowców w drodze dzierżawy tego składnika aktywów, który ma zostać przekazany Zgromadzeniu Rady Ministrów do dalszego zatwierdzenia – dodał.
Wiropłaty mają wypełnić rolę użytkowanych w latach 1961-2020 śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych Sikorsky S-61A-4 Nuri.
Królewskie wojska lotnicze Malezji (Tentera Udara Diraja Malaysia; RMAF) dysponują obecnie czterema śmigłowcami AW139HOM wydzierżawionymi do końca 2027, które są też na wyposażeniu marynarki wojennej (z dwóch posiadanych jeden rozbił się, w planach zakup trzech), natomiast tamtejsza straż wybrzeża (Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia) ma w najbliższej przyszłości otrzymać cztery AW189, czyli cywilny wariant AW149.
Jak dotąd śmigłowce AW149 trafiły do Tajlandii (6 egzemplarzy dostarczono, w tym 1 egz. do Policji, 5 egz. do wojsk lądowych), Egiptu (dostarczono 10 z 24 zamówionych egz. z opcją na 10 kolejnych), Polski (zamówiono 32 egz., z których dostarczono 3, a w kraju uruchomiono linię produkcyjną) i Macedonia Północna (zamówiono 4 egz.). Obecnie, model ten jest jedyną ofertą na dostawę 30-40 egz. w brytyjskim programie NMH (New Medium Helicopter).
Są to wielozadaniowe śmigłowce wojskowe zdolne do realizacji lotów VFR/IFR (Visual Flight Rules/Instrumental Fligth Rules) w dzień i w nocy oraz w warunkach NVC (Night Vision Conditions). Wiropłat ma 17,57 m długości i 5,07 m wysokości, a wirnik główny ma 14,6 m średnicy. Maksymalna masa startowa wynosi 8300 kg z możliwością zwiększenia do 8600 kg. Prędkość maksymalna śmigłowców wynosi 313 km/h a przelotowa 287 km/h. Załogę stanowią 2 osoby, niemniej podstawowe zadania mogą zostać zrealizowane przez jednego pilota. Maksymalny zasięg to 958 km, a maksymalna długotrwałość lotu wynosi 4 godz. i 55 minut. AW149 może zabrać na pokład do 19 pasażerów.
Śmigłowiec może być napędzany zarówno dwoma silnikami turbowałowymi General Electric CT7-2E1 (ten model wybrała Polska) lub Safran Aneto-1K wraz z 60-watową pomocniczą jednostką zasilającą Safran e-APU w przypadku obu wariantów zespołu napędowego. Montaż końcowy odbywa się w zakładach Leonardo we włoskim Vergiate oraz jak wspomniano w WSK PZL-Świdnik.
𝗕𝗨𝗟𝗘𝗧𝗜𝗡 𝗔𝗧𝗠: 𝗦𝗔𝗠𝗕𝗨𝗧𝗔𝗡 𝗛𝗔𝗥𝗜 𝗔𝗡𝗚𝗞𝗔𝗧𝗔𝗡 𝗧𝗘𝗡𝗧𝗘𝗥𝗔 𝗠𝗔𝗟𝗔𝗬𝗦𝗜𝗔 𝗞𝗘-𝟵𝟭 𝗧𝗔𝗛𝗨𝗡 𝟮𝟬𝟮𝟰 𝗗𝗜𝗦𝗔𝗠𝗕𝗨𝗧 𝗣𝗘𝗡𝗨𝗛 𝗠𝗘𝗥𝗜𝗔𝗛
Baca lanjut : https://t.co/nlu2IbHpt9
— Angkatan Tentera Malaysia (@MarkasATM) October 6, 2024