Centrum Badawcze Wozów Bojowych TARDEC (United States Army Tank Automotive Research, Development and Engineering Center) jest coraz bliżej ukończenia budowy demonstratora technologii bezzałogowego pojazdu bojowego RCV (Robotic Combat Vehicle) na bazie transportera opancerzonego M113 w ramach programu NGCV (Next Generation Combat Vehicle) dla US Army.
RCV będzie zrobotyzowaną platformą uzbrojoną w 30-mm armatą automatyczną, zsmu z dwoma napędowymi 7,62-mm km lub 81-mm automatyczny moździerz / Grafika: TARDEC
Jednym z proponowanych rozwiązań dla programu NGCV jest wykorzystanie sprawdzonego podwozia transportera opancerzonego M113. Całkowicie zrobotyzowana platforma o modułowej konstrukcji wyposażona zostanie w zdalnie sterowane moduły uzbrojenia (zsmu). Rozwijane są konfiguracje z 30-mm armatą ATK XM813 z systemem kontroli ognia nowej generacji, zsmu z dwoma napędowymi 7,62-mm karabinami maszynowymi i 81-mm automatycznym moździerzem (Próby nowej wieży dla M1126 Stryker, 2018-05-22, Testy M1296 ICV-D w Europie, 2018-02-28).
RCV będzie w pełni autonomiczną platformą dzięki pakietowi czujników, modułom sztucznej inteligencji ze zintegrowaną 360-stopniową świadomością sytuacyjną i zdolnością autonomicznego szukania i namierzania celów (AiTD/R). Dzięki tym rozwiązaniom, wozy bojowe będą odciążać żołnierzy, zapewniając jednocześnie wysoki poziom przeżywalności na polu walki. W przypadku utraty łączności bądź kontaktu wzrokowego z operatorem, będzie istnieć możliwość automatycznego powrotu do ostatniego punktu kontrolnego. Dzięki zaawansowanym algorytmom, pojazdy będą zdolne do manewrowania w warunkach pola walki.
Zgodnie z dokumentem Strategic Capabilities Roadmap amerykańskiego Dowództwa Przyszłości i Modernizacji (Futures and Modernization Command, FMC), dwa pierwszeprototypy NGCV, bazujące na demonstratorze RCV będą gotowe w roku fiskalnym 2019 (Modernizacja artylerii US Army, 2018-04-02, Przyspieszenie integracji IBCS, 2018-03-20).
Analiza
27 września 2017 TARDEC przyznało pierwszy kontrakt w ramach programu NGCV dla konsorcjum DATC (Defense Automotive Technologies Consortium), złożonego z sześciu amerykańskich przedsiębiorstw zbrojeniowych z SAIC (Science Applications International Corporation) na czele. Pozostali udziałowcy to Lockheed Martin, Moog, GS Engineering, Hodges Transportation, NATC (Nevada Automotive Test Center) i Roush Industries.
Kontrakt obejmuje opracowanie dwóch prototypów NGCV 1.0, na co przyznano 237 mln USD (880 mln zł) rozłożone na 8 lat. Konsorcjum DATC zostało powołane do życia przez TARDEC we wrześniu 2016, a rozpoczęty wówczas program Next Generation Combat Vehicle Prototyping 1.0 miał na celu przeprowadzenie badań, projektowania, rozwoju, udoskonalenia, budowy, integracji i demonstracji obu prototypów.
We wczesnej fazie prac badawczo-rozwojowych, 29 marca 2017 podczas IAE Industry Day przedstawiono koncepcyjny, załogowy pojazd z bezzałogową wieżą, uzbrojoną w 50-mm armatę ATK Bushmaster III i napędzany silnikiem diesla o mocy 1000 KM. Przewidywano wówczas zastosowanie modułowego systemu obrony aktywnej MAPS, aktywną ochronę przeciwminową ABMS, oprogramowanie SCMM Baseline zapewniające rozwiązania rzeczywistości rozszerzonej, zwiększające świadomość sytuacyjną załogi zwłaszcza przy zamkniętym włazie (Trophy HV dla Abramsów, 2018-06-19, ASOP dla wozów bojowych US Army, 2018-03-05).
US Army prowadziła w przeszłości dwa programy, które miały wyłonić wozy bojowe nowej generacji. Pierwszy, Future Combat Systems (FCS), realizowany w latach 1999-2008, pochłonął 18,1 mld USD (67 mld zł). Drugi, Ground Combat Vehicle (GCV), prowadzony w latach 2009-2014. Obydwa anulowano.